• Home
  • V1
  • Columns
  • Kleine fabriek groeit weer

Kleine fabriek groeit weer

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Columns

De zevende editie van de kindervakbeurs kleine fabriek is door meer mensen bezocht dan vorige zomer. Het bezoekersaantal (totaal 4.751) groeide

licht met 4 procent. Er deden op 6 en 7 juli ruim 400 labels mee aan de beurs, weer meer dan vorig jaar. Het gemiddelde cijfer dat standhouders aan de kleine fabriek gaven, is een 7,5. Maar liefst 86 procent van de standhouders gaf aan weer mee te doen aan de volgende editie.

Traditiegetrouw stonden er op de beurs veel kledingmerken, maar ook schoenen, magazines (Milk, Vogue), boeken, speelgoed en (kinderkamer)accessoires waren te vinden op de beurs.

De beurs kende een groot aantal buitenlandse bezoekers, vooral uit België en Duitsland maar ook Denemarken, Frankrijk en Spanje waren goed vertegenwoordigd: “We hebben nog niet alle cijfers, maar net als afgelopen editie was 20% van de voorgeregistreerde bezoekers afkomstig uit het buitenland,” aldus Merel Bunnik. Robin Theunissen, sales manager van Havaianas, kan dit bevestigen: “Er waren ook dit jaar weer veel buitenlandse bezoekers, wat ook een teken is dat de beurs de concurrentie met buitenlandse beurzen goed aankan. Ik kan er kort over zijn: uiterst succesvol was het. Wij vinden de organisatie heel professioneel en de uitstraling van de beurs is top.”

Aankleding
De eerste dag van de beurs, zondag, was meteen goed bezocht. Meteen aan het begin van de ochtend stroomden de bezoekers binnen en werden er ook al orders genoteerd, zo vertelt Annemarieke Piers van Uitgeverij Snor. Esther Schuivens van Esthex is ook zeer tevreden over de kleine fabriek. “De aankleding is super, de stand zijn ruimtelijk ingedeeld en de service en niet te vergeten de catering zijn heel goed. Voor ons een favoriete beurs, ook als je het vergelijkt met buitenlandse beurzen waar wij wel eens staan.”

Zwarte Markt
Veel aandacht was er weer voor aankleding en extra’s: de enorme boeketten in allerlei kleuren vormden een prachtig contrast met het tot in detail uitgevoerde zwart-wit-grijs concept van de Zwarte Markt. In deze conceptstore konden bezoekers van alles in zwart en witte kleuren kopen, waaronder veel kleine gadgets van jonge ontwerpers die speciaal iets hadden ontworpen voor de kleine fabriek. Katvig, met aan het roer Nicole Burges, kan dit waarderen: “Wij vinden het de beste beurs die we kennen. Zo knap hoe de organisatie steeds weer nieuwe thema’s bedenkt en die tot in de puntjes uitvoert. De ‘zwarte markt’ stond bol van de originele ontwerpen en hebbedingen en die prachtige enorme boeketten bloemen maakten het helemaal af.”

Op zondag was er ook weer de kinderparade, georganiseerd in samenwerking met het internationale magazine Kid’s Wear. Achter een geel omroepwagentje liepen strak gestylde kinderen met snor en zwarte pruikjes parmantig kleding van merken te showen. Naderhand stonden de foto’s uitgestald bij het bezoekersterras in hal 11.
Kleine Fabriek