Ongeveer twintig geïnteresseerden uit de Nederlandse

kleding- en textielsector hebben afgelopen donderdag 20 juni, voorafgaand aan de tweede editie van het congres ‘Groen is de Rode Draad’ (GIDRD), deelgenomen aan de training over de Higg Index 1.0.

De Higg Index is een MVO-tool die is ontwikkeld door het internationale initiatief Sustainable Apparel Coalition (SAC) met leden als Nike, H&M en C&A. De Higg Index 1.0, die gratis is te downloaden, is gericht op het milieu.

Tijdens de training werd een introductie gegeven waarbij werd ingezoomd op de brand module. Deze module binnen de Higg index geeft middels een indexscore inzicht hoe een merk er qua duurzaamheid voor staat en wat het merk kan doen om het huidige duurzaamheidsbeleid te verbeteren. De volgende versie zal in het najaar gepubliceerd worden. Deze zal ook een sociale component hebben. Daarnaast zal de 2.0 versie web-based zijn en uitgebreid worden met schoenen.

Het GIDRD-congres is een initiatief van de brancheorganisaties Inretail, Modint en VGT. Namens de Nederlandse textiel- en kledingsector presenteerden de organisaties op 20 juni ook een gezamenlijk plan van aanpak voor de verdere verduurzaming van de sector. Minister Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking nam de voorstellen in ontvangst.

De belangrijkste boodschap uit het plan is dat juist door middel van samenwerking structurele verandering mogelijk is. In het plan zijn zaken opgenomen als gezamenlijk en mondiaal beleid voor leefbaar loon in 2016, een agenda voor de vermindering van het gebruik van chemicaliën en ondersteuning richting de aangesloten bedrijven om meer regie op de eigen keten te krijgen.
 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN