• Home
  • V1
  • Columns
  • Let op: automatiseren kan leiden tot meer omzet!

Let op: automatiseren kan leiden tot meer omzet!

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Nancy Heijnis werkt al jaren in de modebranche en

startte 3 jaar terug bij Softwear Mode Automatisering als Projectmanager PR/Marketing. Haar ervaring is dat kleinere kledingzaken pas echt kunnen groeien nadat ze automatiseren.

Nancy:
“Het valt mij op dat met name de winkeliers van kleine zaken als een berg opzien tegen automatiseren maar dat het hun bedrijf echt ten goede zou komen. Ik heb bijvoorbeeld een vriendin die een prachtige modezaak heeft en, ondanks dat zij zich echt onderscheidt van de rest, heeft ze last van een dalende omzet. Maar aan social media doet ze niet, ook een webshop heeft ze niet, ze heeft zelfs geen afdoend klantenbestand. Terwijl dat juist de meest gemakkelijke kanalen zijn om zo voordelig mogelijk je bedrijf onder de aandacht te brengen. Ze had geen idee hoe ze het aan moest pakken. Haar verweer was dat haar voorraad in haar winkel hangt, niets ingeboekt is en ze dus geen idee had waar te beginnen. In dat geval is de winkel automatiseren dé oplossing.

Weten wat er in de winkel hangt, met één druk op de knop zien wat de best verkochte artikelen zijn en wat de doorloopsnelheid van artikelen is. Je hebt immers geen bibliotheek dus artikelen mogen niet te lang in de winkel liggen. Je moet er voor waken dat je assortiment saai wordt en je geld vast ligt in je winkel terwijl je het eigenlijk zou willen gebruiken om nieuwe artikelen in te kopen. Zo blijft het voor de klant ook interessant om langs te blijven komen. Gebleken is dat zodra men meer inzicht krijgt in de voorraad, de marges goed in beeld zijn, ziet wat niet goed loopt, er veel sneller ingesprongen kan worden op trends.

Ook steeds belangrijker is het bekijken en bestuderen van consumentengedrag. Klantgegevens zijn goud waard. Dus met een goed CRM systeem dat gekoppeld is aan je winkel, krijg je alles in handen om goed te communiceren en in te spelen op de individuele behoefte van jouw klant. Zeker als je het ook nog eens combineert met facebook of twitter. Het is toch leuk om te lezen dat jouw favoriete winkel jouw favoriete tassen weer binnen heeft?!

Zodra de hele voorraad netjes in het systeem staat, kunnen er andere acties bedacht worden. Een webshop is dan mogelijk omdat je de webshop gewoon aan de voorraad van de winkel gekoppeld kan worden. Of denk aan het aansluiten bij een portaal. Dat zijn webshops die voorraden van winkels verkopen en die de eigen webshop, foto’s, marketing en logistiek verzorgd.

Het is ook mogelijk om de kassa op een iPad te draaien. Dus je neemt de kassa gewoon mee je winkel in om jouw voorraad op dezelfde iPad te checken. Hoe simpel wordt het dan om snel en adequaat jouw klanten te helpen. Ook als je alleen staat in de winkel.

Zeker de kleinere winkels denken dat ze het allemaal wel redden zonder automatisering maar dat is een misvatting. Ik garandeer dat er na een paar maanden al verbetering in de omzet zal zijn. En het is toch zonde dat kleinere maar toch vaak veel leukere winkeltjes failliet gaan.”

Meer informatie of een offerte op maat:

Softwear B.V.
Tel. (+31) (0)75 6407444
E-mail: info@softwear.nl
www.softwear.nl
Softwear