• Home
  • V1
  • Columns
  • Levensreddend shoppen in Kaapstad

Levensreddend shoppen in Kaapstad

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Modewinkel Exchange in Kaapstad lijkt in eerste instantie

een gewone boetiek. Maar als je de tekst op de winkelruit leest, begin je al een beetje vreemd op te kijken: “Fashion so good, you’d give your organs”. Bij de kassa wordt duidelijk dat je hier shopt voor het leven van een ander. Je betaalt niet met geld, maar met een orgaandonorregistratie.

In de winkel vindt je mode en accessoires van Zuid-Afrikaanse designers. The Exchange, zoals de winkel heet, is bedacht door Ryan McManus, creatief directeur bij Native, een bekend marketingbedrijf in zijn geboorteland Zuid-Afrika. Ook in Europa is McManus geen onbekende, hij bedacht campagnes voor onder andere Evian, Citroën en BMW.

Als reactie op het consumentisme waar mode toch mee wordt geassocieerd, bedacht hij in opdracht van de Zuid-Afrikaanse Organ Donor Foundation het concept van The Exchange: een tijdelijke winkel die consumenten de waarde van het leven leert zien. In ruil voor een inschrijving in het donorregister mogen klanten een kledingstuk meenemen. Een donorregistratie kan zeven levens redden. In de winkel hangen en liggen vijfhonderd items, waarmee theoretisch 3.500 levens gered kunnen worden. De boetiek blijft geopend totdat de hele winkelvoorraad is verruild voor donorregistraties.

Exchange
Ryan McManus