Macintosh boekt omzetgroei met schoenformules
bezig met laden...
Macintosh Retail Group heeft in de eerste helft van het lopende boekjaar de omzet in het fashionsegment
met ruim 10 procent zien groeien naar 316 miljoen euro. De focus op de schoenenformules van het bedrijf werpt vruchten af. Belangrijkste redenen waren een hogere conversie en een hoger gemiddeld bonbedrag in alle landen. Daarmee presteert Macintosh - moederbedrijf van winkelketens als Brantano, Dolcis, Invito, Jones Bootmaker, Manfield, PRO 0031, Scapino en Steve Madden en Kwantum (Living) - beter dan de markt. Het Nederlandse bedrijf heeft het afgelopen half jaar een aantal structurele maatregelen getroffen die nu al resultaat laten zien. Zo heeft Macintosh onder meer geïnvesteerd in een aantrekkelijker assortiment en de productbeschikbaarheid verbeterd. Ook heeft het bedrijf bijvoorbeeld de samenwerking tussen Scapino en Aktiesport uitgebreid door de opening van Aktiesport shop-in-shops in 19 Scapino winkels tot totaal 49 in juni 2014. In Groot Brittanië worden bij Brantano meer merkschoenen aangeboden en is het Clarks Fitting Programma voor kinderschoenen geïntroduceerd.
Het bedrijf heeft tevens laten weten dat het ruim 2,43 miljoen nieuwe gewone aandelen gaat uitgeven om de kapitaalbasis te versterken. De emissie vertegenwoordigt ongeveer 10 procent van het totaal uitstaande aandelenkapitaal. De minimumprijs wordt door grootaandeelhouders gegarandeerd op acht euro, waardoor Macintosh 19,5 miljoen euro ophaalt.
Het bedrijf maakt nu alleen omzetcijfers bekend, maar verwacht dat het operationeel resultaat (ebit) in de eerste helft zal uitdraaien op een verlies tussen de 13 en 14 miljoen euro negatief. "Kwalitatief is dat echter veel beter dan in 2013," schrijft het bedrijf in het persbericht, omdat het negatieve resultaat vorig jaar werd beïnvloed door een positieve bijdrage uit de verkoop van winkelpanden.
Macintosh publiceert de definitieve halfjaarcijfers op 30 juli.