Meer klachten over webwinkels
bezig met laden...
Nederlandse consumenten hebben in het eerste half jaar van 2012, voor het eerst meer geklaagd
over webwinkels, dan over fysieke winkels. Uit onderzoek van Consuwijzer.nl blijkt dat 53 procent van de klagers iets op een webshop had aan te merken. 47 procent van de klagers was ontevreden over een fysieke winkel.Zesduizend consumenten dienden hun klachten in over webwinkels en 5400 consumenten over fysieke winkels. In totaal ontving Consuwijzer dit jaar 41.000 vragen en klachten van consumenten over hun rechten. Volgens de consumentenorganisatie is dat ongeveer hetzelfde als in dezelfde periode vorig jaar.
Bij webwinkels gaan de meeste klachten over het niet of te laat bezorgen van producten, een slechte garantie of over onduidelijkheid rond de betaling. De meldingen over fysieke winkels gingen voornamelijk over garanties en ondeugdelijke producten en diensten.
Pauline Bijlenga, hoofd Consuwijzer: "Online shoppen wordt steeds populairder. Ook komen er meer webwinkels bij. Deze trend zien wij dan ook terug in het aantal meldingen. Een website kan er heel professioneel uitzien, maar dat hoeft achter de schermen niet het geval te zijn."