Meer klachten webshops
bezig met laden...
Consumenten klagen steeds meer over webwinkels, en minder over fysieke winkels. Volgens
de Nederlandse Consumentenautoriteit gaan klachten vooral over producten die niet of niet op tijd worden geleverd. Ook hebben consumenten veel vragen over de wettelijke bedenktijd.De consumentenautoriteit kreeg het afgelopen half jaar ruim 4100 klachten binnen. In dezelfde periode vorig jaar, belden er nog 3600 consumenten naar Consuwijzer met vragen over webwinkels.
Volgens Rita Buit van de organisatie gaat het om online shops in verschillende segmenten. "Van elektronica, tot postorderbedrijven en reisorganisaties. Ook hebben consumenten vragen over modewebshops, maar er is niet één branche die er uitspringt." Buit geeft aan dat ondernemers sinds kort op de website van de belastingdienst kunnen checken of hun webshop klantvriendelijk is, en voldoet aan alle wettelijke eisen.
Naast klachten over pakketjes die niet of veel te laat worden afgeleverd, hebben consumenten vooral vragen over hoe het nu precies zit met de wettelijke bedenktijd. In Nederland hebben consumenten zeven dagen de tijd om zich te bedenken en een pakket terug te sturen. Zij krijgen dan hun geld terug. Buit: "Er zijn uitzonderingen voor op maat gemaakte producten. Als je bijvoorbeeld een T-shirt besteld met je naam er op, kun je dit niet zomaar kosteloos retourneren."
Onlangs stemde het Europees Parlement in met nieuwe regels over kopen op afstand in de EU. Webshoppers in alle lidstaten van de Europese Unie krijgen veertien dagen bedenktijd en de teller gaat pas lopen bij ontvangst. Daarnaast krijgen Europese burgers nog eens veertien kalenderdagen de tijd om een product na de herroeping terug te zenden naar de webshop. Voor webwinkeliers betekent dit dat zij producten een maand kwijt kunnen zijn. Vooralsnog zijn deze regels nog niet doorgevoerd in Nederland.