• Home
  • V1
  • Columns
  • Metamorfose Articles zo goed als voltooid

Metamorfose Articles zo goed als voltooid

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Columns

Een nieuw designteam, een nieuw logo, een nieuwe website, tien

Een nieuw designteam, een nieuw logo, een nieuwe website, tien monostores , uitgebreidere en completere collecties… Vrijwel alles aan damesmodemerk Articles is nieuw of vernieuwd.

Pascal Zantman is mede eigenaar van de Zantman Modegroep, die naast Articles ook de merken Enelle en collection PRC voert. Hij vertelt over de nieuwe weg die het bedrijf met Articles is ingeslagen.

Articles werd in 1998 opgericht door de inmiddels opgeheven Secon Groep. Anderhalf jaar geleden kwam het merk in handen van Zantman. "Het designteam dat de pret-à-porter toen der tijd lijn van Mart Visser ontwierp, ontwikkelde ook de Articles-collectie", vertelt Pascal Zantman, die niet geheel tevreden over het resultaat was. "Je kon zien dat beide collecties door dezelfde designers waren ontworpen. Dat was niet de weg die wij wilden gaan. We besloten het roer drastisch om te gooien en van vooraf aan te beginnen."

Suzan Hoogendam werd aangetrokken als hoofdontwerpster en onder haar leiding werd een compleet nieuw design- en productieteam samengesteld. Met haar team ontleedde Hoogendam eerst het typische Articles-DNA, om daarna het nieuwe, maar toch vertrouwde Articles-handschrift neer te kunnen zetten. Zantman: "Articles is nog steeds Articles, maar dan met een frissere, modernere en krachtigere uitstraling. De doelgroep is hetzelfde gebleven, namelijk de 35plus-vrouw. Maar dan wel vrouwen die zich trendbewust en stijlvol willen kleden en tegelijkertijd op zoek zijn naar een comfortabele pasvorm en hoogstaande kwaliteit."

Completere collecties

Om tegemoet te komen aan de moderne vrouw die geen tijd of zin heeft om stad en land af te lopen om de juiste combinaties te vinden, zijn de nieuwe Articles-collecties een stuk completer geworden. Zantman: "We vonden het niet alleen belangrijk om de klant volledig te kunnen kleden, maar ook om onze detaillisten van voldoende keuze- en combinatiemogelijkheden te voorzien. Ieder thema is op elkaar afgestemd, zodat er makkelijker mee gecombineerd kan worden. Daarom hebben we er bijvoorbeeld ook voor gekozen om ieder seizoen één tot twee kleine flash-programma´s te brengen. Zo kunnen we steeds op korte termijn inspringen op de nieuwste modetrends. Via een B2B-webpage zullen we die collecties aan de detaillisten aanbieden."

Mede door de tien nieuwe eigen winkels die dit jaar door heel Nederland geopend worden, kunnen de collecties veel beter op elkaar worden afgestemd, ook qua productie. "En dat komt zowel ons als onze klanten ten goede. De communicatie tussen het hoofdkantoor en onze afzet is nu veel beter. De informatie over de klanten vanuit de winkels is van groot belang om een collectie te ontwerpen die bij de vraag uit de markt aansluit. Daarom hebben we bijvoorbeeld ook veel energie en geld geïnvesteerd in de pasvorm. Alle maten zijn onder de loep genomen een aangepast. Wij willen de hele doelgroep van items voorzien waarin ze zich goed voelen en die bij hun figuur passen."

Nieuwe huisstijl

Ook de naam, het logo en de website van Articles zijn compleet vernieuwd. "We zochten naar een elegante en tegelijk sterke uitstraling", vertelt Zantman hierover. "Het nieuwe lettertype moest krachtig en zelfstandig ogen, zonder de veel poespas en passend bij onze ontwerpfilosofie: stylish en comfortabel. Net als onze kleding eigenlijk: niet opzichtig, maar juist verfijnd. We vonden dat het streepje in de naam te veel afdeed aan de kracht en simpele elegantie die het merkt uitstraalt en daarom hebben we besloten het achterwege te laten."

Nu de nieuwe huisstijl een feit is, wordt er hard gewerkt aan de nieuwe website inclusief webshop. De site gaat in september online. "Daarnaast gaan we steviger inzetten op social media, want dat werkt gewoon. De nieuwe facebookpagina is pas drie maanden actief en we hebben nu al zestienhonderd likes. Daaruit blijkt dat de metamorfose van Articles bij veel consumenten in goede aarde valt."

Toekomst

Zantman ziet de toekomst van Articles rooskleurig in. "Voor de metamorfose hadden we zestig verkooppunten en geen eigen winkels. Afgelopen winter zijn tachtig klanten in het nieuwe concept gestapt. Dit jaar openen we tien winkels door het hele land, waarvan twee franchise partners. Qua export starten we voor de SS14 collecties in drie landen, waaronder Duitsland. De ervaringen die we daarmee opdoen, zullen we gebruiken voor eventuele uitbreiding naar andere markten. Nu we dit traject zijn ingeslagen, is het zaak om de basis stabiel te houden en verdere groei gecontroleerd voort te zetten. Groei mag nooit ten koste gaan van kwaliteit, een hoogstaand kwaliteitsniveau is voor ons uitermate belangrijk. We willen er te allen tijde voor zorgen dat we een goede band met onze producenten houden."

Benieuwd naar de nieuwe Articles-collectie? De verkoop van de SS14-collectie start vanaf 8 juli in de showroom aan de Keienbergweg 81/83 in Amsterdam.
Metamorfose