Minder dagjes winkelen
bezig met laden...
Nederlandse consumenten bezoeken steeds minder vaak een binnenstad om te gaan winkelen.
Wanneer ze een shopdag plannen, blijven ze wel langer in de stad. Dat blijkt uit onderzoek van Emma Retail.Het onderzoeksbureau heeft aan de hand van monitors van het winkelgedrag in vijftien binnensteden een trendreportage gemaakt. Emma Retail vergeleek onderzoeken naar het gedrag van het winkelend publiek van de afgelopen twintig jaar met elkaar.
De groep met een lage shopfrequentie wordt steeds groter. Deze groep komt hooguit een paar keer per maand, tot misschien maar één keer per jaar in een binnenstad om te winkelen. Het gaat om 40 tot 50 procent van alle bezoekers van een stad. De overige consumenten komen nog geregeld in een binnenstad. Het gaat vooral om inwoners van de stad, die een paar boodschappen moeten doen.
Volgens Emma Retail blijven consumenten wel langer in de stad. Een winkelsessie duurt gemiddeld 130 minuten. Twintig jaar geleden waren dat nog 110 minuten.