• Home
  • V1
  • Columns
  • MLY van Emily Hermans een van de ‘Green Orange’

MLY van Emily Hermans een van de ‘Green Orange’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Columns

Emily Hermans is door de wol geverfd. Direct na haar

afstuderen aan het Amsterdam Fashion Institute in 2003 begon ze haar eigen label. Inmiddels liggen haar items in zo’n 20 Belgische en Nederlandse winkels. De hoogste tijd voor Parijs! Begin september is de nieuwe collectie ‘Bunch of Flowers’ te zien in het Green Orange paviljoen op PRET-A-PORTER PARIS.

“In de nieuwe items ben ik meer gaan experimenteren met nieuwe materialen, zodat ik een steeds completere collectie neer kan zetten,” aldus Emily. Was Emily in eerste instantie bekend van breisels (MLY knits) en weefsels, daar laat ze het allang niet meer bij. De collecties worden breder en gevarieerder. De foto’s voor ‘Bunch of Flowers’ werden geschoten in de volle natuur, maar zonder de link met ‘urban’ te verliezen. “Ik vind juist de combinatie van die twee elementen mooi.”

Wat ook in de nieuwe collectie weer overheerst zijn dessins en prints. “Zo kijk ik naar de wereld. Voordat ik in de mode sprong, deed ik een grafische opleiding. Dat is altijd van invloed geweest op wat ik maak, en dat zal ook zo blijven.” Een andere inspiratiebron is textuur, textiel. “Ik word enthousiast van de stof en het patroon, de vorm komt later, staat daar als het ware van in dienst.”

Het is niet de eerste keer dat Emily Hermans met haar collectie naar Parijs afreist. Zes jaar geleden nam ze ook deel aan een internationale modebeurs. “Er is niets leukers dan te zien hoe een internationaal publiek op je collectie reageert. En het is een goed ijkmoment voor mij om de lange termijn strategie te bepalen. Ik heb wel het vermoeden dat mijn kleding de Noord-Europese vrouw aanspreekt, maar het bewijs zal ik pas in Parijs krijgen.”

Green Orange staat in de sector So Ethic. Wat heeft Emily met eerlijke mode? “Ik ben realistisch en weet dat absoluut groen bijna niet mogelijk is. Maar als ik de keuze heb, maak ik hem voor groen en eerlijk. Ik produceer bijna alles in Nederland en werk met ecologische stoffen. Digitale prints verbruiken minder water. Kortom: ik neem mijn verantwoordelijkheid voor wat binnen mijn macht ligt.”

Van 3 t/m 6 september staat het Green Orange paviljoen (150 m2) in de sector ‘So Ethic’ op de PRET-A-PORTER PARIS. Meer weten over ‘Green Orange’ en de deelname aan PRET-A-PORTER PARIS? Mail naar info@wave-up.com. Meer over MLY: www.mly.nl

Emily Hermans
MLY