• Home
  • V1
  • Columns
  • Mode-industrie vergeet oudere consument

Mode-industrie vergeet oudere consument

bezig met laden...

Scroll down to read more

Drie vierde van de 55-plussers vindt dat winkelketens geen

aandacht hebben voor hen. Dat blijkt uit marktonderzoek van internationaal onderzoeksbureau Mintel. Veel senioren voelen zich genegeerd door kledingwinkels en vinden dat zij zich alleen richten op een jonger publiek. Zeven op de tien vrouwen van boven de 55 zegt dat de reclame die wel op hen gericht is, niet voldoet aan hun behoeften. Volgens hen wordt er te veel rekening gehouden met de stereotype behoeften van ‘oudere’ vrouwen, maar niet met wat de rijpere consument echt wil.

Meer dan de helft van de vrouwen gaat daardoor niet graag meer shoppen. Ook geeft 42 procent van de onderzochte senioren aan dat ze het moeilijk vinden om kleding te vinden die zowel modieus als passend bij hun leeftijd is. Uit de studie blijkt dat de smaak van de 55-plussers de laatste jaren is veranderd, naar eigen zeggen omdat ze langer leven en ook veel langer werken. Zo is het aantal jeansdragende vrouwen boven de 55 gestegen van 26 procent in 2006 naar 35 procent in 2011.

Het onderzoeksbureau vreest dat als winkels zo doorgaan, een kloof ontstaat tussen de 55-plus consument en de modebranche. “Door voornamelijk kleren te maken voor de jeugd, raakt de mode-industrie vervreemd van haar oudere consumenten, want zij voelen zich niet langer thuis in de hedendaagse elitaire industrie,” aldus mode-analiste Emma Clifford van Mintel. Op basis van het onderzoek adviseert Mintel winkels om zich in reclames en advertenties meer te richten op de oudere consument. “Gebruik rijpere boegbeelden in jullie reclamecampagnes. Zo kun je de oudere bevolkingsgroep laten zien dat ze een gewaardeerd publiek zijn met hun eigen plaatsje in de mode-arena.”

55-plussers
Mintel