• Home
  • V1
  • Columns
  • Modebedrijf Van Uffelen vooruitstrevend met EDI

Modebedrijf Van Uffelen vooruitstrevend met EDI

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Van Uffelen Mode uit Delft heeft EDI integraal onderdeel gemaakt van zijn bedrijfsvoering om zijn processen optimaal te

Van Uffelen Mode uit Delft heeft EDI integraal onderdeel gemaakt van zijn bedrijfsvoering om zijn processen optimaal te stroomlijnen. Met de inzet van deze standaard voor gegevensuitwisseling behaalt het bedrijf veel efficiencyvoordeel.


Al sinds 2011 werkt het inmiddels zestien filialen tellende modebedrijf Van Uffelen via EDI samen met zijn leveranciers. Het bedrijf neemt een vooruitstrevende positie in als het gaat om ketensamenwerking en efficiencyvoordeel door gebruik te maken van zo ongeveer alle mogelijkheden die de techniek biedt.

Efficiënte groei

Het Delftse bedrijf ontvangt op elektronische wijze zowel artikelstamdata (PRICAT) en orderbevestigingen (ORDRSP) van leveranciers alsook pakbonnen (DESADV) en binnenkort ook facturen (INVOIC). Daarmee wordt Van Uffelen één van de weinige moderetailers die inkomende facturatie met behulp van EDI administreert. De handmatige invoer van het grootste gedeelte van de informatiestroom is met EDI omgezet in een automatisch proces. Hierdoor bespaart het bedrijf enorm veel tijd en kan het de werkzaamheden op het hoofdkantoor met minder mankracht afvangen. Pieter Cox, directeur bij Van Uffelen: “We hebben de laatste tijd een groei doorgemaakt qua aantal winkels en dankzij EDI konden we ondanks deze groei op ons hoofdkantoor blijven volstaan met hetzelfde aantal medewerkers als voorheen.”

Win-winsituatie

Op zijn beurt voorziet Van Uffelen zijn leveranciers via EDI van voorraadgegevens (INVRPT) en doorverkoopcijfers (SLSRPT). Op basis daarvan zijn zij in staat om gedurende het seizoen eenvoudig bij te sturen waar nodig. Slecht lopende artikelen leveren ze bijvoorbeeld niet meer, terwijl ze fast movers automatisch en bovendien binnen een korte tijd weer aanvullen wanneer ze verkocht zijn. Hierdoor is Van Uffelen in staat om zijn voorraden en de risico’s laag te houden. Dit betekent dat het bedrijf minder vaak artikelen hoeft af te prijzen. “EDI creëert een win-winsituatie voor ons bedrijf en onze leveranciers: zij kunnen hun collectie etaleren en tegelijkertijd sturen, en wij profiteren van een optimale samenstelling van ons assortiment”, aldus Cox.

In goede banen

Om de inzet van EDI in goede banen te leiden, maakt Van Uffelen gebruik van de EDI-dienstverlening van ACA. Hierbij ontzorgt ACA het bedrijf op het gebied van EDI. Enerzijds door aanspreekpunt te zijn voor alles wat met EDI te maken heeft en anderzijds door de gegevensuitwisseling tussen Van Uffelen en potentiële nieuwe leveranciers functioneel-inhoudelijk en op technisch vlak te beoordelen. Op basis daarvan beoordeelt ACA in hoeverre de samenwerking met een leverancier binnen de standaard past of beperkingen met zich meebrengt en geeft zij een terugkoppeling aan Van Uffelen.

Kostenbesparing

Door de toepassing van EDI bespaart Van Uffelen niet alleen op personeelskosten, maar ook op de kosten voor een centraal magazijn en het proces van logistieke afhandeling. Leveranciers beleveren de winkels namelijk rechtstreeks op basis van de voorraadgegevens en doorverkoopcijfers die zij via het overkoepelende automatiseringssysteem ontvangen. Daarnaast hoeft Van Uffelen ontvangen goederen niet meer allemaal zelf te etiketteren, omdat het bedrijf voornamelijk gebruik maakt van de labels die leveranciers eraan bevestigen.

Over ACA

Het is de missie van ACA om fashionbedrijven beter te laten presteren met behulp van excellente software. Software die hen in staat stelt te sturen op basis van betrouwbare managementinformatie en die online en offline processen optimaal integreert. Software die intelligentie herbergt waarmee nee-verkopen tot een minimum kunnen worden beperkt. Alle typen fashionbedrijven kunnen bij ACA terecht. Van pure online spelers tot filiaalbedrijven, van zelfstandige winkels tot crosschannel bedrijven en van merkleveranciers tot wholesalers die hun retailklanten beter willen ondersteunen. ACA bestaat sinds 1983 en heeft meer dan 1.000 bedrijven geautomatiseerd. www.aca.nl

Over Van Uffelen Mode

In 1945 startte de heer Van Uffelen zijn eerste dames- en herenmodezaak in hartje Delft. Zo’n 70 jaar verder zijn er zestien filialen in Noord- en Zuid-Holland. Van Uffelen heeft een uitgebreid assortiment dames- en herenmode. Met een breed scala aan merken en stijlen is er voor ieder wat wils. Kenmerkend voor Van Uffelen is de persoonlijke aandacht en de ruime expertise van zijn ervaren personeel. www.vanuffelenmode.nl

- Ingezonden mededeling -
ACA
EDI
Van Uffelen