• Home
  • V1
  • Columns
  • Modeblogs: dé nieuwe marketingtool voor modebedrijven - Marketing & Mode

Modeblogs: dé nieuwe marketingtool voor modebedrijven - Marketing & Mode

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Steeds meer

modebedrijven zien bloggers als dé manier om publiciteit te genereren. “Via modeblogs bereiken merken vrouwen die direct in de doelgroep zitten.”

Veel vrouwen kijken eerst wat bloggers vinden van kleding of schoenen, voordat ze het zelf gaan kopen

Ze zitten front row bij Fashion Week, hebben duizenden volgers op Facebook en Twitter en zijn gek van mode. Nee, we hebben het niet over bekende zangeressen of actrices, maar over modebloggers. Sinds een aantal jaren veroveren jonge vrouwen met persoonlijke websites over mode het internet.

Ze maken foto's van hun outfits en plaatsen die vervolgens met direct links naar de websites van een merk, winkel of webshop waar ze hun kleding hebben gekocht, op hun blogs. En dat betekent ka-ching voor de modebedrijven waar ze over schrijven. Want deze fashion bloggers trekken maandelijks duizenden lezers. Bijvoorbeeld de Nederlandse Cindy van der Heyden van COTTDS.com. Haar blog krijgt maandelijks 50.000 unieke bezoekers, waarvan dertig procent uit Nederland en zeventig procent uit het buitenland. Ter vergelijking: modetijdschrift Jackie heeft een gemiddelde oplage van 57.000. En dan zijn bij een modeblog de lezers die wekelijks en soms zelfs dagelijks terugkeren naar de blog nog niet eens meegerekend.

De redenen waarom deze jonge vrouwen massaal hun nieuwe aankopen en outfits op internet plaatsen, zijn uiteenlopend. Van der Heyden begon haar blog in 2009 als creatieve uitlaatklep. In haar dagelijks leven werkt ze voor een filmproductiebedrijf, maar mode is eigenlijk haar passie. Joyce Meursing, blogger voor Justlikesushi.com, kreeg zoveel inspiratie van fashion bloggers, dat ze besloot om iets terug te doen door zelf ook haar outfits op internet te zetten. Andy Torres van Stylescrapbook.com, met 100.000 unieke bezoekers per maand de grootste in Nederland, verhuisde van Mexico naar Amsterdam voor een carrière in de modewereld. Maar bij elk modetijdschrift werd ze afgewezen als stagiaire, omdat ze taal niet sprak. Met haar eigen website probeerde ze – met succes – alsnog haar droom waar te maken.

Maar waarom gaan modebedrijven met bloggers in zee? “Via modeblogs bereiken merken vrouwen die direct in de doelgroep zitten,” verklaart Van der Heyden. “Ze zijn gek op mode, geven maandelijks een bovengemiddeld bedrag aan kleding uit en gaan het liefst bijna dagelijks de stad in. Ook wijden bloggers veel aandacht aan merken en evenementen, wat weer leidt tot veel verkeer op de websites waar ze naar linken. En op internet leeft nieuws sneller. Magazines kunnen vaak pas een maand later over een evenement publiceren, terwijl bloggers de volgende dag al een artikel op hun website schrijven.”

Publiciteit
Steeds meer modebedrijven zien bloggers dan ook als dé manier om publiciteit te genereren. Ze sturen kleding, schoenen en accessoires naar bloggers in de hoop dat ze het dragen en er een ‘outfit post’ van maken op hun websites. Of ze nodigen hen uit voor modeshows, voor previews van de nieuwe collectie en organiseren zelfs speciale blogger evenementen. Zoals modeketen Mango, die afgelopen zomer een competitie organiseerde waar zes internationaal bekende fashion bloggers streden om het gezicht van de herfst/wintercollectie van het merk te worden. In ruil voor een reisje naar het hoofdkantoor in Barcelona en een professionele fotoshoot in de nieuwe collectie, kreeg de retailer enorm veel aandacht via de blogs.

Webshop Nelly.com pakte het nog groter aan. Het bedrijf liet de Zweedse blogger Elin Kling een vrouwencollectie ontwerpen, die mede dankzij grootschalige promotie op haar blog goed werd verkocht. Inmiddels zitten modebloggers Angelica Blick en Sandra Hagelstam al achter de tekentafel voor een nieuwe samenwerking. “We werken graag met bloggers samen, omdat het trendsetters zijn,” legt Peter Lindholm, woordvoerder van Nelly.com, uit. “Ze signaleren nieuwe dingen en ze zijn the voice of the people : ze weten precies wat het publiek leuk vindt en wat ze willen kopen. Veel vrouwen kijken eerst wat bloggers vinden van kleding of schoenen, voordat ze het zelf gaan kopen. Dat maakt ons doel – kleding en schoenen verkopen – een stuk makkelijker.”

Ross Lombardi, woordvoerder van jeansmerk 7 For All Mankind dat onlangs zijn eerste winkel in Amsterdam opende en daarvoor bekende Nederlandse bloggers uitnodigde, beaamt dit. “Wij richten ons op een brede doelgroep en bloggers zijn de perfecte manier om vrouwen in een jonge leeftijdscategorie aan te spreken. We werken veel samen met Chiara Ferragni van TheBlondeSalad.com. Zij is de verpersoonlijking van wat 7 For All Mankind wil uitstralen: moeiteloos chique, glamorous en sophisticated . En ze heeft verstand van wat vrouwen willen. Als zij zegt dat er dit seizoen echt een broek met flary pijpen in de collectie moet zitten, dan is het belangrijk om daar naar te luisteren.”

Het Nederlandse schoenenmodebedrijf Sacha organiseert naast persdagen voor traditionele media, ook regelmatig een speciaal evenement voor bloggers. “Bloggers komen heel dicht bij de doelgroep,” legt Nathalie Gadeyne, woordvoerder van Sacha, uit. “Zij stralen ons motto ‘Young at heart’ uit. Via hen kunnen we direct de doelgroep bereiken. Ook is het prettig dat ze ons feedback geven over de collectie. We merken er veel van als bloggers na een evenement iets over ons schrijven op hun websites. Je ziet dat het verkeer op onze websites toeneemt, doordat steeds meer blogs het over Sacha hebben.”

Combineren
Op Amsterdam International Fashion Week zijn bloggers inmiddels een bekend gezicht geworden. Zo presenteerde Charlotte Kan afgelopen zomer haar nieuwe collectie op de Nederlandse modeweek met een live fotoshoot op het Westergasterrein met tien bloggers. Ze gaf hen een ontwerp, waarna ze zelf mochten beslissen hoe ze dat wilden combineren. “De presentatie is onderdeel van het Play&Pose project dat ik in 2007 ben gestart”, vertelt Kan. “Daarmee probeer ik mijn collectie steeds op andere manier te presenteren. Het leek me interessant met modebloggers samen te werken, omdat het fenomeen gigantisch is en elke dag groeit. Ze weten heel goed de mode van de catwalk te vertalen naar de straat. In modebladen als Vogue en Elle krijgen lezers een droombeeld voorgeschoteld van jonge meiden zonder vormen, rimpels en vlekjes, terwijl modebloggers er in alle maten en kleurtjes zijn. Deze vrouwen gaan echt in die kleding over straat, naar school of naar een etentje. En daar kunnen lezers zich in verplaatsen.”

Dat de blogs gelezen worden door een groot publiek zag Kan als ‘een leuke bijkomstigheid’, maar het ging de ontwerpster vooral om de interactie tussen haar collectie en de bloggers. “Tijdens de fotoshoot droegen drie bloggers dezelfde jurk in verschillende kleuren. Maar alle drie hadden ze het zo anders gecombineerd, dat het bijna drie verschillende jurken leken. Het is heel inspirerend en interessant om te zien hoe ze naar de collectie kijken en hoe ze het uiteindelijk dragen.”

Hoe kun je als modebedrijf het beste bloggers benaderen?
Joyce Meursing, blogger voor Justlikesushi.com, geeft drie tips hoe bedrijven modebloggers het beste kunnen benaderen om samen te werken.
* Wees oprecht en persoonlijk. Toon aan waarom je vindt dat een merk, (web)winkel of bedrijf bij een blogger past. Daarmee kun je een blogger overtuigen om samen te werken.
* Biedt iets aan dat voor beide partijen interessant is. Op pure reclame zullen bloggers niet snel ingaan.
* Wees vrijblijvend. Geef hen de vrijheid om te bepalen wat zij op hun blog over een event of samenwerking willen publiceren.

Dit artikel is gepubliceerd in FashionUnited vakblad nummer 1 van 2012
Blogger
Cindy van der Heyden
COTTDS
Elin Kling
fashion blog
Joyce Meursing
just like sushi
modeblog