Modebranche moet debiteuren beheer professionaliseren
bezig met laden...
"Het debiteurenbeheer van bedrijven in de modebranche
zou -zeker met het oog op de huidige recessie en het toenemend aantal faillissementen- structureler moeten worden aangepakt, maar die professionaliseringsslag blijft uit." Dat concludeert Michelle van der Stok, hoofd client services bij IFN Finance, een dochterbedrijf van ABN Amro. Van der Stok luidt de noodklok omdat zij leveranciers steeds vaker ziet optreden als een soort kredietverstrekker. "Financiële instellingen zijn niet meer zo scheutig met het vertrekken van krediet," schrijft Van der Stok in een persbericht. "Betalingstermijnen worden steeds verder opgerekt (90 dagen is geen uitzondering meer) en er wordt meer gecrediteerd. Op deze manier verstrekken ondernemers onbewust zelf een 'leverancierskrediet' aan hun afnemers." Professionalisering van het debiteurenbeleid is noodzakelijk om problemen te voorkomen. Zes tips:- Ondernemers kunnen hun krachten bundelen in inkooporganisaties of via brancheorganisaties (gezamenlijke inkoop van creditmanagement en/of debiteurenbeheer).
- Informatie over dubieuze debiteuren is beschikbaar via kredietverzekeraars indien u daar verzekert bent. Veel brancheorganisaties beschikken ook over deze ‘zwarte lijsten’. Tevens kunt u informatie inwinnen over partijen waarmee u zaken doet bij de Kamer van Koophandel.
- Bij twijfel over een afnemer, is (gedeeltelijke) vooruitbetaling een optie.
- Goed gedocumenteerde, adequate afspraken met afnemers zijn bittere noodzaak. Dit geldt ook voor afnemers waar al jarenlang een vriendschappelijke band mee is.
- Om te voorkomen dat een factuur niet wordt betaald, is het noodzakelijk om disputen direct op te lossen. Specificeer en isoleer het probleem en zorg dat de rest van de order direct wordt betaald.
- Voorkom fouten met de factuur: stap eventueel over op het versturen van digitale facturen. Dit beperkt de foutkansen en scheelt administratieve handelingen.