Modebranche voor Pink Ribbon
bezig met laden...
Oktober is wederom de maand waarin de Stichting Pink Ribbon aandacht vraagt voor borstkanker. Ook bedrijven in de modebranche hebben ervoor gekozen een steentje
bij te dragen aan de goede zaak. Zo steunt Livera de stichting door alle 134 winkels in het teken te zetten van de 'Borstkankermaand'. Klanten kunnen er hun steun betuigen door een parelarmband of een sleutelhanger te kopen waarvan de opbrengst naar Pink Ribbon gaat. Miss Etam steunt Stichting Pink Ribbon met een gelukshanger die in alle filialen te koop is. En de opbrengst van werk van de onlangs overleden ontwerper Percy Irausquin, dat geveild wordt op Ebay, gaat eveneens naar Pink Ribbon. Het merk InWear heeft speciaal voor de borstkankermaand een lingeriesetje ontworpen en het accessoirelabel Dooor heeft een speciale Dooor / Pink Ribbon lijn opgezet. De opbrengst daarvan komt ten goede komt aan Pink Ribbon. De collectie bevat onder meer een armband en diverse gelukshangers.De oorsprong van Stichting Pink Ribbon en de oktober borstkankermaand ligt in een gezamenlijke inspanning van Borstkanker Vereniging Nederland (BVN), KWF Kankerbestrijding, The American Womens Club The Hague en Estee Lauder. De 'Pink Ribbon' werd in 1992 ontwikkeld door Evelyn H. Lauder (Senior Corporate Vice President van The Estée Lauder Companies) en Alexandra Penney (destijds hoofdredacteur van Self Magazine).
Pink Ribbon heeft als doel de bewustwording van borstkanker onder de Nederlandse bevolking te vergroten en geeft voorlichting over de risico's die tot deze ziekte kunnen leiden. In 2007 maakte de stichting Pink Ribbon zich los van BVN.
De relatie tussen mode en borstkanker is niet heel vergezocht. Zo blijkt bijvoorbeeld uit de titel van het programma waar Pink Ribbon-bedenkster Evelyn H. Lauder meewerkte in 1988. Dat programma, dat vrouwen helpt met kanker om te gaan, was genaamd "Look Good... Feel Better".