• Home
  • V1
  • Columns
  • Modefotografen Inez & Vinoodh in het nieuws

Modefotografen Inez & Vinoodh in het nieuws

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Het Nederlandse modefotografenduo Inez van Lamsweerde

en Vinoodh Matadin maakt al langer internationaal furore. Maar tweemaal in twee dagen de internationale pers halen? Dat lukt zelfs de groten der aarde niet vaak. Van Lamsweerde en Matadin doen het.

Het eerste nieuwsfeit (24 augustus) betreft de mededeling dat het duo de nieuwe campagne voor jeanslabel Diesel heeft gefotografeerd. Het tweede (26 augustus) is dat ze voor New Yorkse sieradenmerk Ten Thousand Things een eigen sieradenlijn gaan ontwerpen.

Voor de campagne van de nieuwe collectie ging Diesel op zoek naar creatieve talenten uit de hele wereld. Via events in onder andere New York, Berlijn en Amsterdam en via Tumblr vond Nicola Formichetta, hoofdontwerper bij Diesel, achttien creatievelingen. Van graffiti-kunstenaar Michelle Calderon uit de Bronx, New York, tot de Japanse actrice Kiko Mizuhara. Alle talenten werden door Formichetti in de denim en leren kleding van het merk gestoken en door Van Lamsweerde en Matadin gefotografeerd.

Vandaag werd bekend dat Van Lamsweerde en Matadin een eigen sieradenlijn hebben ontworpen. De debuutcollectie van het duo bestaat uit tweehonderd sieraden, waaronder kettingen, oorbellen, armbanden en ringen. Uiteraard werden de campagnebeelden door Van Lamsweerde en Matadin zelf geschoten. Op de foto’s zijn dierbaren van de fotografen te zien, waaronder hun tienjarige zoon Charles en hun Nederlandse vriend Christiaan Schoonis. De collectie is vanaf 7 september verkrijgbaar bij Net-a-porter, Collete en Barneys in New York. De prijzen liggen tussen de 336 en 14.211 euro.

Van Lamsweerde en Matadin kwamen twee weken geleden ook al in het nieuws. Toen werd bekend gemaakt dat zij Doutzen Kroes hadden vastgelegd in ‘slechts een sjaal van honderd procent Merinowol’ uit de eerste collectie van Moam Collective. En vorige week kwam de nieuwste videoclip ‘Applause’ van Lady Gaga uit, gefilmd door Van Lamsweerde en Matadin. Ook alle promofoto’s en campagnebeelden rondom Gaga’s nieuwe album ‘Artpop’ werden door hen gemaakt. Inez & Vinoodh zijn kortom zo populair in de internationale mode- en artiestenwereld dat ze nieuwsfeit op nieuwsfeit blijven stapelen.

Het fotografenduo woont en werkt al jaren in New York en fotografeerde recentelijk onder andere campagnes voor Dior, Valentino en Miu Miu.
Diesel
InezandVinoodh
Inez van Lamsweerde
Ten Thousend Things
Vinoodh Matadin