(advertentie)
(advertentie)

32 modebedrijven werken onder leiding van Jolande Sap van MVO Nederland

aan een plan om de kledingsector te verduurzamen. Sap vertelde vorige week al dat bedrijven en organisaties zich bezig houden met verschillende duurzaamheidsthema's. MVO Nederland heeft nu bekend gemaakt om welke modebedrijven het gaat.

In Nederland werd in juni 2013 het plan van aanpak 'Verduurzaming Nederlandse textiel- en kledingsector 1.0' gepresenteerd. Dit plan is door het bedrijfsleven, non-gouvernementele organisaties, vakbonden en de overheid in het leven geroepen, om de sector te verduurzamen en zowel de werkomstandigheden in de mode-industrie als het milieu te verbeteren.

Brancheorganisaties Modint, Inretail en VGT zijn de eigenaren van het plan van aanpak en het plan wordt verder uitgewerkt door tien werkgroepen, onder leiding van projectmanager Jolande Sap van MVO Nederland. De werkgroepen zijn deze maand van start gegaan en houden zich bezig met thema's als veiligheid, vrijheid van vakbond, grondstoffen en kinderarbeid.

De kledingbedrijven die zich hebben aangesloten zijn: Lunter Textiel (merken als Hajo en J.T. Ascott), Yongo Europe (leverancier voor herenbovenkleding), The Shirtmakers (gespecialiseerd in het ontwerpen, ontwikkelen en produceren van gecoördineerde collecties van shirts / blouses, (flat)knit en jersey), Manderley (gespecialiseerd in bedrijfskleding), Miller B.V. (groothandel in jeans en sportswear), Schijvens (bedrijfskleding), lingeriemerk Hunkemöller, Duifhuizen Lederwaren B.V. (tassen, koffers, rugzakken, reistassen, handtassen), Jolo Fashion (kindermodemerken als Nono, Moodstreet en Little Feet), damesmodemerk Expresso, textielfabrikant Vlisco, Van PuijenbroekTextiel (bederijfskleding), Groenendijk Bedrijfskleding, modemerk Vanilia, jeansmerk Kuyichi, Manderley (bedrijfskleding), jeansmerk G-Star, modeketen C&A, modeketen Coolcat, surfmerk O'Neill, Teidem (merken Jacky Mills, Fisher & Bennet, Silly & Ridiculous en Pebble Stone), modeketen We Fashion, warenhuis V&D, Noppies (kinder- en positiemode), damesmode Summum, Prénatal (babykleding), budgetketen Primark, modebedrijf de Etam Groep, Mascot International B.V. (bedrijfskleding), G. de Jong, webwinkel Wehkamp.nl, budgetketen Wibra en Magazijn De Bijenkorf BV.

Het project heeft een looptijd tot eind 2015. Sap hoopt dat tegen die tijd meer bedrijven zich hebben aangesloten en dat er veel in beweging is gezet in de sector.