• Home
  • V1
  • Columns
  • Najaarsbeurs Trade Mart Utrecht

Najaarsbeurs Trade Mart Utrecht

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Najaarsbeurs van Trade Mart Utrecht, van 31 augustus tot en met 3 september jl., trok dit jaar 14.517 bezoekers. Het toonaangevende inkoopcentrum voor de detaillist

toonde vier dagen lang - verdeeld over zeven verdiepingen - de nieuwste trends en noviteiten op het gebied van Home & Living, Fashion en Jewels & Watches. In totaal deden dit jaar 650 exposanten mee aan de beurs, waarbij gastexposanten voor het eerst ook verdeeld over de verschillende verdiepingen stonden. Zowel bezoekers als exposanten beoordeelden de beurs met een hoger cijfers als vorig jaar, het bezoekersaantal bleef met een lichte daling van 2% nagenoeg gelijk. Absolute uitschieter wat bezoekersaantallen betreft, was het vernieuwde Jewels & Watches op de eerste verdieping.  Het juwelierscentrum trok 35% meer bezoekers dan vorig jaar.

Meer cijfers
Het bezoek aan de Najaarsbeurs volgde dit jaar een grillig patroon. Maandag was de drukst bezochte dag van de Najaarsbeurs, met in totaal 6.305 vakbezoekers. Zondag was er sprake van een extreme zomerdag en eindigde de teller op 4.474, dinsdag op 2.319 en woensdag op 1.384. In totaal bezochten 7.138 bedrijven en 14.517 bezoekers de Najaarbeurs. Dit betekent wat bezoekers betreft een daling van 2% ten opzichte van 2007. Een goed resultaat met het oog op de huidige markt en een mooie inhaalslag ten opzichte van de Voorjaarsbeurs 2008, die een daling van het bezoekersaantal met 12% liet zien. Ook de rapportcijfers van de exposanten onderschrijven deze positieve tendens. Na verwerking van 304 exposantenevaluaties (exclusief de eerste verdieping) is het gemiddelde rapportcijfer een 6,7.  De Voorjaarsbeurs 2008 gaf nog een magere 5,3 te zien,  De Najaarsbeurs 2007 werd door exposanten beoordeeld met een 6,1. Bezoekers gaven deze editie van de Najaarsbeurs een 7,1. Ook dit jaar wordt het onderzoek ook onder niet-bezoekers gehouden. Verder trokken de zesde (8.951, Fashion Direct Sales) en zevende (8.303, Expo 7) etage de meeste bezoekers, gevolgd door vijfde (7.477, Home & Living), vierde (7.284, Home & Living), tweede (5.791, Fashion), derde (4.198, Fashion) en eerste (2.992, Jewels & Watches) verdieping. De derde verdieping vertoonde met 13% de grootste daling ten opzicht van 2007 wat de bezoekersaantallen betreft.

Exposanten aan het woord
Met name de goede sfeer en hoge orderbereidheid waren zaken die exposanten kenmerkend vonden voor deze editie van de Najaarsbeurs. Conny Dekker van Present Time: " Ik kijk bijzonder positief terug op de afgelopen Najaarsbeurs. Er was veel reuring, er is goed verkocht en we hebben een lekker aantal nieuwe klanten en prospecten aan ons bestand toe kunnen voegen. Voor het eerst sinds tijden heb ik het gevoel dat we uit de negatieve spiraal komen waar we met elkaar inzaten. We hebben dit keer zelf ook extra uitgepakt. Met een tweede stand, een goede beursaanbieding en aandacht voor de communicatie. Zo hebben we b.v. zowel per post als digitaal een uitnodiging verstuurd, waarin we ons nieuwe merk hebben aangekondigd. Dat heeft gewerkt! We hebben veel aanloop gehad en maandag konden we het bijna niet bijbenen. Wat ik wel begreep van bezoekers is dat men wat teleurgesteld was over het aantal noviteiten dat er dit jaar te vinden was."

Paul de Vijver van Behave: " Ik heb een bijzonder drukke Najaarsbeurs gehad, waarbij het vooral op zondag en maandag een gekkenhuis was. Belangrijkste oorzaak was onze nieuwe collectie, die was dit jaar gewoon bijzonder goed. We hebben erg veel enthousiaste reacties gehad, vooral op het paars van onze collectie. In vergelijking met vorig jaar hebben we een betere beurs gedraaid, er werd bijna gevochten om onze producten!".

Peter de Vries van Oku Business Partners:"De Najaarsbeurs dit jaar was voor ons in alle opzichten uitstekend; veel nieuwe klanten, een hogere orderintake dan verwacht en een prima sfeer. In verband met ons 25-jarig bestaan hebben we vooraf een speciale jubileumfolder met aanbiedingen verstuurd, naar zowel bestaande als potentiële nieuwe klanten. Dit heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Sowieso zit de speelgoedafdeling flink in de lift. De speelgoedspeciaalzaak ziet een toenemende belangstelling van de consument voor kwaliteitsspeelgoed. Dit is direct te merken op de beursvloer. Daarnaast zijn de zogenaamde lifestyle-achtige kinderwinkels in opkomst. Naast (merk)kinderkleding worden er ook trendy accessoires verkocht, waaronder speelgoed. Deze groep ondernemers weet de weg naar Trade Mart Utrecht steeds beter te vinden. Kortom: zowel voor onze bestaande klanten als voor het werven van nieuwe klanten blijft Trade Mart Utrecht voor ons een meerwaarde."

Gastexposanten
In totaal deden dit jaar 160 gastexposanten mee aan de Najaarsbeurs. 130 daarvan stonden op Expo 7, de nieuwe verdieping van de Trade Mart die eind 2007 werd geopend en dé plek voor gastexposanten van Fashion en Home & Living. De resterende gastexposanten stonden -zowel op verzoek van de exposanten als bezoekers - verspreid over de verschillende etages. Ook Jewels & Watches had voor het eerst ook gastexposanten, die een plek hadden op de centraal gelegen Plaza.

Vernieuwde Jewels & Watches

De Plaza is een onderdeel van het grondig vernieuwde Jewels & Watches. Het juwelierscentrum onderging eind 2007 een flinke metamorfose, waarbij de eerste verdieping van Trade Mart Utrecht grondig werd verbouwd. Daarnaast kreeg het juwelierscentrum een eigen huisstijl, 4 eigen jaarlijkse evenementen en een eigen website. Sinds begin 2008 wordt Jewels & Watches dan ook als op zich staand merk in de markt gezet. Het nieuwe Jewels & Watches is trendy, luxe en gastvrij en sluit perfect aan bij het exclusieve en onderscheidende aanbod van zijn exposanten. De aanpak van Jewels & Watches blijkt zijn vruchten af te werpen, het bezoekersaantal tijdens de Najaarsbeurs steeg 35% in vergelijking met vorig jaar. Hiermee lijkt de doelstelling voor het eerste jaar- een totale stijging van het aantal bezoekers met 12% - te gaan slagen. De doelstelling voor de komende drie jaar is een stijging van 20% van het aantal bezoekers. Ook buitenlandse juweliers vinden inmiddels hun weg naar Jewels & Watches. Vanwege het succes van de nieuwe aanpak dingt het juwelierscentrum dit jaar mee naar de Nationale ExpoJaarprijs. Deze prijs, powered by Expovisie, wordt uitgereikt aan projecten die aantonen dat het medium live communicatie een succesvol integraal onderdeel binnen de totale marketingcommunicatiemix is.  De prijs wordt 10 december a.s. uitgereikt in Ahoy' Rotterdam.

Met de trein
Steeds meer bezoekers kiezen voor de trein en laten hun auto thuis staan. Daarbij speelt de ligging van TMU een belangrijke rol. Utrecht CS is immers het meest centraal gelegen station van Nederland met minimaal elk half uur sneltreinverbindingen uit zes richtingen. Vanaf het station is Trade Mart Utrecht binnen drie minuten bereikbaar, waarbij bezoekers gebruik maken van een overdekte toegangsweg.

Hot or not?
Bezoekers van de Najaarsbeurs kregen een goed beeld van de Home & Living en Fashion trends voor het komende seizoen. Op woongebied is een van de belangrijkste trends de 'ambachtelijke' look. Hierbij wordt veel gewerkt met vlechtwerk, zowel met stoffen, garens, maar ook gebogen hout, riet en kunststoffen. De basiskleuren blijven sober: zwart, of beter nog heel donkergrijs, naturellen, donkerbruin. Daarnaast peppen de fellere kleuren het geheel op. Roze, roden, een beetje paarsachtige tinten, maar vooral veel groenen. Verder maakt fluor een comeback. Wat speelgoed betreft blijft het merkspeelgoed in opmars de komende tijd. Daarnaast is er veel aandacht voor de veiligheid van speelgoed. Computergames staan helemaal in het teken van bewegen. Op fashion gebied is komend seizoen de tijd van Sculptured Beauty, Simple Luxury, Reinvented Heritage en Glamour Elegance.

Beursactiviteiten
Uiteraard stonden er ook tal van beursactiviteiten op het programma. Zo konden bezoekers inspiratie opdoen bij verschillende trendpresentaties. Nieuw was 'De keuze van...' , waarbij op iedere etage een ander vakblad uit de branche liet zien wat volgens haar de trends en noviteiten zijn. De getoonde producten waren afkomstig van de exposanten, die in de gelegenheid werden gesteld om hun nieuwe producten in te sturen.  De trendpresentatie 'De gedekte tafel van...' op etage 3 en 5 werd  ingevuld door diverse exposanten van Home & Living. Er werd gewerkt met drie verschillende thema's: Kerst, Outdoor en Pasen. In de presentatie 'De kinderkamer van...' op verdieping 5 lieten exposanten zien wat zij in huis hebben op het gebied van kindermeubilair. 'De paspop van...' op etage 2 toonde hoe een perfect fashionable totaalplaatje er uit ziet.

Workshops en demonstraties
Wie zelf actief aan de slag wilde kon terecht bij verschilleden workshops en demonstraties.  Zo verzorgde Candlelight Specials (etage 5) een workshop Kaarsen snijden en werd op de stand van Ghecom (etage 3, stand E.518) live gekookt. Bij Groupe Seb (etage 3) konden bezoekers live (mee) koken en Eggink Verpakkingen B.V. (etage 5) verzorgde een workshop cadeau inpakken.

Data 2009
Jaarlijks organiseert Trade Mart Utrecht verschillende beurzen die de trends en noviteiten van het aankomende seizoen laten zien. In 2009 ziet het programma er als volgt uit.

*       zo 4 en ma 5: Nieuwjaarsbeurs (etage 1 zondag gesloten)
*       zo 25 en ma 26 januari: Jewels & Watches Trends Event
*       zo 1 t/m di 3 maart: Voorjaarsbeurs
*       zo 1 t/m di 3 maart: Jewels & Watches Love Event
*       zo 28 en ma 29 juni: Zomerbeurs - Preview Najaarscollecties
*       zo 28 t/m ma 29 juni: Jewels & Watches Design Event
*       zo 30 aug t/m di 1 sept: Najaarsbeurs
*       zo 30 aug. t/m di 1 sept.: Jewels & Watches Glamour Event

Trade Mart Utrecht
Trade Mart Utrecht is hét handelscentrum voor de Nederlandse detaillist en bestaat al ruim veertig jaar. Anno 2008 hebben ruim vijfhonderd exposanten hier een permanente showroom en jaarlijks bezoeken 90.000 inkopers Trade Mart Utrecht. Men komt niet alleen naar Trade Mart Utrecht om inkopen te doen, maar ook voor een totaaloverzicht van de nieuwste trends en ontwikkelingen. Van woonaccessoires en keukengerei, gouden en zilveren sieraden, bijous en modeaccessoires, gadgets, wenskaarten, verpakkingen tot educatief speelgoed. Trade Mart Utrecht bestaat uit zeven verdiepingen. Trade Mart Utrecht organiseert jaarlijks een Nieuwjaarsbeurs, vier Jewels & Watches Events, Voor- en Najaarsbeurs en Sla uw Slag (uitverkoopbeurs).

Zie ook www.trademart.nl.

trademart