• Home
  • V1
  • Columns
  • Nederlandse consument huiverig voor merken op Facebook

Nederlandse consument huiverig voor merken op Facebook

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Hoewel de nummer één in de Facebook Fashion Index

van FashionUnited zo'n 20 miljoen Facebook-fans heeft wereldwijd, lopen Nederlandse Facebook-gebruikers nog niet warm voor contact met een merk op social media. Iets meer dan een kwart van de Nederlanders volgt een merk op Facebook, waar dat percentage wereldwijd op 40 procent ligt. TNS Nipo verrichtte onderzoek naar het digitale leven, waarvoor 72.000 consumenten uit zestig landen werden ondervraagd.

Vergelijkingswebsites waar prijs en kwaliteit van producten vergeleken kunnen worden, zijn wel populair onder de Hollanders, maar op Facebook en andere social media willen consumenten liever niet lastig gevallen worden. 65 procent van de Nederlandse consumenten geven aan geen merken te willen zien op Facebook. In de Verenigde Staten heeft 57 procent van de Facebook-gebruikers wel een merk als vriend. In het Verenigd Koninkrijk is dat 42 procent.

Michel Willems van One Stop Webshop dat webshops en facebookshops bouwt en promoot, stelde eerder juist dat er voor retailers en merken nog veel te halen is op Facebook, bijvoorbeeld in een Facebookshop. Mensen die via Facebook binnenkomen in een Facebookshop, zijn volgens hem tot zo’n 30 procent meer geneigd iets te kopen dan klanten die via Facebook op een gewone webshop landen.

Willems van One Stop Webshop vroeg kopers op Facebook naar hun beweegredenen en zegt: "Consumenten vinden het 'lekker makkelijk'. Ze zijn toch al op de netwerksite en een facebookshop leidt dan al snel tot een impulsaankoop." Nog een opvallende conclusie volgens Willems is dat de shops door respondenten als vertrouwd worden ervaren. "Het wordt gezien als winkelen in een vertrouwde omgeving."

Digital Life-onderzoek
Facebook
Facebook Fashion Index
tns digital life