• Home
  • V1
  • Columns
  • Nieuwe namen op de Modefabriek - Beursspecial

Nieuwe namen op de Modefabriek - Beursspecial

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

De 31e editie van de Modefabriek staat voor de deur.

Onder de deelnemers bevindt zich een indrukkend aantal nieuwe namen. FashionUnited selecteerde elf bijzondere labels – zowel van eigen bodem als uit Scandinavië, Duitsland en Zuid-Europa – en geeft ze een plaatsje in de spotlights.

AVELON
Bijzondere nieuwkomer Avelon staat voor toegankelijk en betaalbaar design: ieder item is gelimiteerd, maar nooit exclusief. De ontwerpen vallen op door de verrassende materiaalcombinaties en de soms brutale ontwerpen, zoals een broek uit de eerste collectie met één witte en één zwarte pijp.
Segment Refined +
Signatuur “De Avelon look is modern en combineert luxe ontwerpen met industriële elementen,” vertelt eigenaar en ontwerper Erik Frenken. “Clean en met geraffineerd uitgewerkte details die ieder item een rauwe uitstraling geven. Neem de ‘Ducktaped cocktail dress’: ducktape is een eerlijk en industrieel materiaal, terwijl de cocktailjurk juist staat voor luxe. Kenmerkend is ook het spel tussen transparante en dichte stoffen binnen één kledingstuk en het gebruik van koperen ritsen op blauw satijnband.”
Modefabriek “De Modefabriek is een goed platform voor de Nederlandse markt. Nederland is onze thuishaven en daar hechten we veel waarde aan! We willen de collectie graag op een laagdrempelige manier laten zien aan de Nederlandse winkelier. Mensen denken nog wel eens dat Avelon veel te duur of te modisch is en daarom niet goed draagbaar of verkoopbaar. Maar voor mij is het juist heel belangrijk dat Avelon echt gedragen wordt. En dan ook dagelijks, niet alleen op een feestje…”
Inspiratie “Voor de nieuwe lente-zomer collectie hebben we gezocht naar een mooi evenwicht tussen elegant design en de ruigheid van de straat. Het antwoord heb ik gevonden in Londen en Berlijn. Londen ken ik op mijn duimpje, Berlijn verandert snel waardoor er altijd wel iets te ontdekken valt.”
Bestseller “Een T-shirt met een afritsbare zijden flap.”
www.avelon.me

BELLA HOYA
Bijzondere nieuwkomer Het nieuwe modemerk Bella Hoya heeft een duidelijk doel voor ogen: bijdragen aan een duurzame toekomst. Daarom wordt vrijwel alle kleding van natuurlijke materialen en, waar mogelijk, van biologisch katoen gemaakt. De productie vindt grotendeels in Europa plaats om de uitstoot van CO² voor transport te beperken.
Segment Appearance
Signatuur “Bella Hoya richt zich op de moderne, positief-kritische vrouw vanaf een jaar of 30,” vertelt oprichtster Hester Hoogerwerf. “De collectie is opgebouwd uit hoogwaardige en zorgvuldig geselecteerde duurzame materialen. Ze stralen een volwassen luxe uit, zijn soepel vallend en makkelijk te onderhouden. De basis van het kleurpalet is een mix van vergrijsde tinten, aangevuld met frisse witten en seizoenskleuren. De kleding is vrouwelijk en sexy, maar altijd comfortabel en kenmerkt zich door de verfijnde details, die maken dat je je als vrouw mooier voelt.”
Modefabriek “Door deel te nemen aan de Modefabriek hopen we een groot deel van onze potentiële klanten in Nederland en België te bereiken en ons merk bij hen te introduceren.”
Inspiratie “Volgens Paul Smith kun je overal inspiratie in vinden. Dat geldt ook voor ons. Interieurtijdschriften zijn heel inspirerend bij het opzetten van de kleurkaart. Verder haal ik inspiratie uit affiches of reclameborden in het buitenland, moderne architectuur, vintage design, etiketten van whisky flessen, het Franse platteland en natuur in het algemeen. Het zit ‘m vaak in kleine dingen.”
Bestseller “Eén van de geprinte, organic katoenen haltertopjes of T-shirts met korte mouwen. Of het tencel cotton bandplooibroekje, dat is ook heel draagbaar.”
www.bellahoya.nl

BOOM BAP
Bijzondere nieuwkomer Een merk dat zich bestempelt als ‘the French kick ass brand’. Cool of juist niet? Gelukkig kunnen we deze brutale slogan van Boom Bap wel waarderen, omdat de humoristische ontwerpen gepaard gaan met een flinke dosis zelfspot.
Segment Industry
Signatuur ‘Streetwear is dead… Long live streetwear!’ Nog zo’n pakkende uitspraak waarmee Boom Bap van zich laat horen. Vanuit het idee dat streetwear vaak veel te duur is, maakt Boom Bap korte metten met elitaire merken. Terug naar de basis van wat streetwear hoort te zijn: eenvoudig, efficiënt en toegankelijk. De collectie, die hoofdzakelijk bestaat uit T-shirts, mixt beelden uit de popcultuur met grafische items en kleurrijke illustraties. Dit alles met de nodige ironie en Franse arrogantie!
Inspiratie De collectie laat invloeden zien uit de jaren 70 en vroege jaren 80.
Bestseller Het ‘CC-shirt’: Boom Bap gebruikt iconen van luxe merken zoals Chanel en YSL op een humoristische manier.
www.boombapwear.com

GABBA
Bijzondere nieuwkomer Waar de markt overspoeld is met ‘authentieke’ jeansmerken legt het Deense merk Gabba de focus juist op details, coatings en een vernieuwend kleurgebruik. Niet enkel besteed aan denimfreaks dus!
Segment Department
Signatuur Gabba, dat al in 1983 werd opgericht door Ole Madsen, laat de collecties niet in Japan produceren, maar in Turkije en Japan. De spijkerbroeken springen eruit door het gebruik van bijzondere stiksels, wassingen en coatings. Maar er is meer: bedrukte T-shirts, leren jasjes, gebreide vesten en stoere denim overhemden zorgen voor een total look.
Modefabriek “Met onze deelname willen we meer merkbewustheid creëren,” vertelt Bastiaan van Bastiaan Roessen Agenturen. “Daarnaast hopen we natuurlijk dat de nieuwe collectie van Gabba nieuwe klanten aantrekt.”
Bestseller “De Nerak jeans, die verkrijgbaar is in een lange en een driekwart variant met verschillende wassingen.”
www.gabba.dk

GOODPEOPLE
Bijzondere nieuwkomer Neem een willekeurig ontwerp van GoodPeople en het heeft gegarandeerd ergens een origineel ‘grapje’. Een verrassend stiksel, contrasterende kleur of een V-hals die verspringt. It’s all in the details.
Segment Department Signatuur Classics met een twist: ieder item is gebaseerd op een klassiek model, maar vertaald naar de mode van nu. GoodPeople heeft een duidelijk eigen gezicht met luxe garens, een slanke snit en handgemaakte details. Zo heeft een sweater uit de collectie voor lente-zomer 2012 een manchet die schuin afloopt langs de zijkant van de hand.
Modefabriek “We verkopen GoodPeople nu in zo’n 80 Nederlandse winkels,” vertelt eigenaar Ivo van Deyzen. “Veel klanten zijn in een vroeg stadium van GoodPeople ingestapt, daarom is de Modefabriek een uitgelezen kans om te laten zien welke ontwikkelingen we hebben doorgemaakt. Bestond onze collectie vroeger nog uit een compacte range shirts en knitwear, nu presenteren wij een complete lijn met tevens jersey en T-shirts, maar we zijn ook sterk uitgebreid in blazers en broeken. We hebben zelfs enkele shirts laten bleken en broeken laten zandstralen!”
Inspiratie “We doorbreken de ‘geklede’ stijl door die te combineren met stoere items. Casual chique met veel aandacht voor details, fit, afwerking en wasmethodes.”
Bestseller “Een gewassen chino met leren details in combinatie met een gebleekt shirt en een sportieve blazer. Deze items zijn namelijk ook goed los van elkaar te dragen.”
www.thegoodpeople.nl

H.EICH
Bijzondere nieuwkomer Het Italiaanse merk H.eich maakt uitsluitend gebruik van natuurlijke materialen zoals gewassen zijde, wol en gewassen katoen. Saillant detail: in plaats van echt leer, werkt H.eich met een plant die dezelfde luxe uitstraling en bewerking kan ondergaan, zonder de belasting die echt leer op het milieu legt. De eerste jacks met dit materiaal verschijnen komend najaar in de winkels.
Segment Appearance
Signatuur “H.eich is een stoer merk, dat zich richt op vrouwen met een verfijnde smaak,” vertelt modeagent Viviène H. “Zij hechten veel waarde aan en hoogwaardige kwaliteit. In de ontwerpen wordt uitstraling dan ook gecombineerd met een perfecte pasvorm, zodat de kleding aanvoelt als een tweede huid.”
Modefabriek “Vanaf voorjaar 2012 verandert de naam H.eich naar Ottod’ame by H.eich. Tijdens de Modefabriek wordt deze nieuwe merknaam in Nederland geïntroduceerd. Spannend, maar de look en feel van de collectie blijven ongewijzigd. Ottod’ame krijgt in de overgangsfase de toevoeging ‘By H.eich’ om duidelijkheid te creëren. Daarnaast is het belangrijk dat Ottod’ame by H.eich meer bekendheid krijgt en op meer plaatsen verkrijgbaar wordt in luxe jeanszaken en boetieks.”
www.heich.it

IHEART
Bijzondere nieuwkomer In een wereld waarin we alles al kunnen kopen verovert het nieuwe Duitse label Iheart het hart van de consument met duurzame en persoonlijke producten.
Segment Appearance
Signatuur Casual T-shirts die gemakkelijk te combineren zijn, jersey jurken en knitwear in hoogwaardig biologisch katoen, zijde, fijne kasjmierkwaliteiten en trendy wolmixen. Dat vormt het hart van de womenswear collectie van Iheart, die bestaat uit ongeveer vijftig stijlen. “We combineren trends met duurzaamheid,” vertelt Simone Chrystall, managing director van Iheart. “Maar boven alles staan we dicht op de markt, met veel verantwoordelijkheidsgevoel en een nauwe samenwerking met onze leveranciers en retailers.”
Modefabriek “We kijken er naar uit om nieuwe klanten voor ons te winnen in Nederland, België en Luxemburg. Leuke winkels zoals House of Poems, Little Soho en Siempre Almere waar we Iheart al succesvol verkopen.”
Inspiratie “De nieuwe collectie is geïnspireerd op onze doorlopende trips naar New York en Long Island. Cool en stedelijk als de Big City, ontspannen en ongecompliceerd als de heerlijke weekend bestemming met zijn eindeloze stranden.”
Bestseller “Een luchtige zijden jurk met een riem in contrasterende kleur. Maar ook een jersey broek met zijden shirt gaat vast en zeker bij velen in de smaak vallen!”
www.iheart-thelabel.com

MERCEDES DE MIGUEL
Bijzondere nieuwkomer De Spaanse modeontwerper Mercedes de Miguel, die haar gelijknamige label in 1989 oprichtte, ontwerpt verleidelijke en exclusieve kleding met veel aandacht voor textiel en persoonlijke prints. Ook de binnenkant van ieder item heeft een super-de-luxe afwerking. Ultravrouwelijk is Mercedes de Miguel’s middle name.
Segment Refined
Signatuur Technologie, design en functionaliteit. Op die combinatie zijn de collecties van Mercedes de Miguel gebaseerd. De kleding is bestemd voor vrouwen met een urban stijl, die hun interesse voor mode combineren met hun persoonlijke smaak.
Modefabriek “We willen Mercedes de Miguel verder uitbouwen op de Nederlandse markt en meer naamsbekendheid geven,” aldus Emalie Fisser van Emalie Agencies, die het merk vertegenwoordigt.
Inspiratie “Mercedes de Miguel speelt in op de verschillende momenten van de dag: comfortabele kleding uitgevoerd in donkere kleuren voor sportieve activiteiten. Jurken in multicolour breisels voor een vrouwelijk silhouet. En voor speciale gelegenheden zijn er verfijnde ontwerpen in basic kleuren: beige, zwart of fashionable nude.”
Bestseller “De jurken en tunieken.”
www.mercedesdemiguel.com

ONTOUR

Bijzondere nieuwkomer Remco van der Velden en Etienne Dekkers, oprichters van Ontour, ontmoeten elkaar op de Design Academy in Eindhoven. Met hun achtergrond als productontwerper bekijken ze kleding met een grafisch oog en werken steevast vanuit een concept.
Segment Industry
Signatuur Ontour heeft een edgy handschrift met invloeden uit de kunst, muziek en design scene, van straat cultuur tot high fashion. De silhouetten zijn clean, modern, fris en gestileerd. Ontour staat voor het ontdekken van nieuwe dingen en altijd in beweging zijn. Zoals de naam al zegt eigenlijk.
Modefabriek “De collecties worden steeds verder uitgebreid met de focus op kwaliteit, design en fit,” vertelt Remco. “De Modefabriek is een nieuwe uitdaging: We zijn klaar om onze nieuwe collectie aan een breder publiek te laten zien. Veel mensen in Nederland kennen Ontour nog niet, daar willen we graag verandering in brengen.”
Inspiratie “Het thema voor de lente-zomer 2012 collectie is ‘the bakery’. Geïnspireerd op het interieur van een oude bakkerij, de grafiek op meelpakken en de iconische vorm van een pretzel. Pattiseurs die op zoek zijn naar de juiste ingrediënten om het product perfect te maken. Maar ook de gelaagdheid van een taart, het glazuur op een cake en het rijzen van brood zijn elementen die we op onze eigen ‘Ontour’ manier gebruiken, in een zomers en fun sfeertje!”
Bestseller “We zijn sterk in outerwear en ik verwacht veel van de zomervariant van de ‘Shelter’ jas, in nieuwe kleuren. Maar ook van de ‘Sunny Side Up’ shorts in frisse kleuren en met een goede fit.”
www.ontour.nl

RUT M.FL.
Bijzondere nieuwkomer Alleen al de naam van dit Zweedse label wekt nieuwsgierigheid op. “Dit is misschien wel de meest lastig uit te spreken merknaam in de mode-industrie,” vertelt Jens Bläsing van Salt Agency, die het label vertegenwoordigt. “Maar dat maakt het juist een uitdaging om Rut m.fl. internationale bekendheid te geven.”
Segment Industry
Signatuur Rut m.fl. beschikt over een eigen designteam dat zich vanuit het hoofdkantoor in Gothenburg laat inspireren door de laatste catwalktrends. Motto: fashion you afford to love.
Modefabriek “We verwachten dat veel winkeliers blij zullen worden van de modieuze collecties voor superprijzen.”
Inspiratie “Het lente-zomer 2012 kent verschillende trendthema’s, waaronder ‘Tom Boy’: masculien met een vrouwelijke twist. Denk aan een boyfriend broek met hoge hakken en een korte coupe à la Twiggy. ‘Exotic Safari’ haalt inspiratie uit de Afrikaanse kunst en cultuur met moderne etnische prints en aardse kleuren. ‘Look at me’ is geïnspireerd op mode-iconen Lady Gaga en Bianca Jagger en wordt overspoeld door popkleuren, disco en drama onder het mom van: more is more.”
Bestseller Een gebloemde jurk en een short met bandplooien.
www.rutmfl.se

TONY COHEN

Bijzondere nieuwkomer Wie kent Tony Cohen niet? De ontwerper is al sinds 2004 een trouwe speler in de modewereld en het is daarom verrassend dat hij dit jaar voor het eerst deelneemt aan de Modefabriek. “We hebben ons voorheen altijd gefocust op het buitenland,” licht de ontwerper tijdens een doorpas in zijn atelier toe. “Maar met onze gloednieuwe ready-to-wear lijn richten we onze pijlers nu ook op de Nederlandse markt.”
Segment Refined + (Tony Cohen) en Appearance (2 love Tony Cohen)
Signatuur “2 love Tony Cohen is een commerciëlere lijn die een compleet beeld laat zien met jurken, vesten, tops, leggings en items van leer. De lijn wordt vervaardigd in onze eigen fabriek in India. Er is een vroege levering die wordt aangevuld door een hoogzomercollectie en dankzij de grotere oplage is de lijn zeer betaalbaar.”
Modefabriek “Die valt dit jaar samen met de Amsterdam International Fashion Week, waar we zowel Tony Cohen als 2 love Tony Cohen showen. Een perfecte timing dus.”
Inspiratie “De collectie straalt een bohemien zomergevoel uit vol vrijheid en fun. Geen hippie uit de jaren zeventig, maar in een eigentijds jasje. De collectie is letterlijk en figuurlijk zacht en tevens kleurrijk met turkoois, zachtroze en lavendel. ”
Bestseller “Dat is spannend met een nieuwe lijn! Ik vermoed de jurken en tunieken, daarin zijn we het sterkst.”
www.tony-cohen.com

Dit artikel is gepubliceerd in FashionUnited vakblad nummer 5 van 2011
beursdeelname
beursspecial
Modefabriek