Omzet online winkels verdriedubbelt komende jaren
Door FashionUnited
bezig met laden...
De Europese markt voor webwinkels zal de komende jaren naar
verwachting twee tot drie keer zo groot worden. Dat voorspelt Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor webwinkels, in De Financiële Telegraaf. Uit een onderzoek van adviesbureau Roland Berger Strategy Consultants kwam hetzelfde beeld naar voren. Met name modewinkels zullen online verkoopkanalen moeten aanboren om te kunnen overleven.Roland Berger deed de afgelopen maanden onderzoek naar het online koopgedrag van consumenten. Volgens het adviesbureau is de honger naar online shoppen voorlopig nog niet gestild. "We staan nog maar aan het begin van internetshoppen", zegt partner David van der Does. “Dat blijft niet alleen beperkt tot jongeren. Ook steeds meer ouderen zullen de weg naar internetwinkels weten te vinden.”
Nu komt de jaaromzet van online aankopen uit op circa vijf miljard euro per jaar. Over een jaar of acht zal dat verdriedubbeld zijn. Van der Does: "Internet wordt nog veel groter dan het nu al is.” Branches die volgens hem niet zonder verkoopkanalen op internet kunnen, zijn modewinkels. Verder zal internet dominant worden voor aankopen op het gebied van elektronicaproducten, maar vooral voor mediaproducten. "Modewinkels zullen een sterk internetkanaal moeten ontwikkelen, willen ze een boterham blijven verdienen." Ook supermarkten, tuincentra en meubelwinkels zullen volgens hem de opmars van internet merken, maar minder sterk.
Roland Berger bracht alle informatie en inzichten over retail, online ontwikkelingen en vastgoed samen in één model dat het mogelijk maakt niet alleen de ontwikkelingen te beschrijven, maar ook de onderliggende dynamiek te begrijpen. Het model omvat ruim vierduizend winkellocaties in Nederland.
Volgens Ecommerce Europe steeg de onlineomzet van producten en diensten vorig jaar in Europa met 19 procent naar 311,6 miljard euro. Tegen het einde van 2016 wordt een omzet van 625 miljard euro verwacht.
De Scandinavische landen, Nederland en Groot-Brittannië hebben nu een voorsprong wat betreft het gebruik van internet en mobiele apparaten, stelde vicevoorzitter Wijnand Jongen, die ook de hoogste man is van de Nederlandse branchevereniging Thuiswinkel.org. Er zijn echter veel opkomende landen in Zuid- en Oost-Europa. Daar zijn nog relatief weinig onlinekopers, maar de markt groeit er snel.
Ecommerce Europe
Roland Berger
Thuiswinkel