• Home
  • V1
  • Columns
  • Omzet outdoorschoenen daalde in 2012 met 2,4 procent

Omzet outdoorschoenen daalde in 2012 met 2,4 procent

16 sep. 2013

De wereldmarkt voor outdoorschoeisel is in 2012 met 2,4 procent

gedaald tot 3,9 miljard dollar. In 2011 tekende de branche nog heel andere cijfers op. Toen steeg de omzet met maar liefst 15 procent. Dit meldt The Outdoor Industry Compass in het jaarlijkse overzicht van de ‘International Rugged Outdoor Footwear Market’.

Volgens het rapport vormden de zwakke economie in Europa en de anticyclische weersomstandigheden de belangrijkste oorzaken voor de omzetdaling in 2012. In 2011 steeg de omzet nog met 15 procent. Volgens het rapport moet daarbij wel worden aangetekend dat de prijzen in dat jaar waren gestegen en dat de waarde van de dollar met 5 procent was gedaald. En ook in 2011 was niet alles rozengeur; in het laatste kwartaal van 2011 was de verkoop ronduit slecht. Hierdoor ontstonden bij winkeliers grote voorraden die leidden tot het plaatsen van lagere orders in 2012, wat de lagere omzetcijfers voor 2012 dus mede verklaart.

The Compass noemt het opmerkelijk dat, terwijl de verkoop van outdoorschoeisel in 2012 terugliep, de verkoop van functionele sportschoenen verder opliep. In 2012 behaalde dat segment een plus van 6,3 procent, tot een omzet van 45,4 miljard dollar. Hieruit blijkt dat de wereldwijde markt voor sportschoenen bijna twaalf keer groter is dan de markt voor outdoorschoenen.