Omzet uit e-commerce kan met 30 miljard euro stijgen
bezig met laden...
Nederland kan de totale omzet uit e-commerce laten stijgen van 120 naar 150 miljard
euro als het negen concrete actieplannen opvolgt, dat zegt Ed Nijpels, voorzitter van het comité van Aanbevelingen van onderzoeksprogramma Shopping2020. De actieplannen komen voort uit het onderzoeksprogramma, waarin adviesbureau McKinsey & Company, 18 branche- en belangenverenigingen, 460 experts en 6 kennispartners samenwerkten. Shopping 2020 is een initiatief van Thuiswinkel.org.Het doel van de samenwerking was het creëren van een toekomstvisie over de manier waarop de consument in 2020 diensten en producten shopt. Hieruit blijkt onder meer dat Nederland voorop moet lopen om wereldwijd mee te blijven doen. De markt zal mondialer worden en het verschil tussen on- en offline shoppen zal verdwijnen. Om hier goed op in te spelen, is een optimale klantervaring van groot belang, aldus de onderzoeksgroep. Naast een groei van de e-commerce in Nederland, zou het ook onze ambitie moeten zijn om voor 10 miljard euro meer te verkopen aan consumenten over de grens.
Shopping 2020 presenteert vier strategieën en negen acties waarmee de stijging in omzet kan worden gerealiseerd. 'Naadloze klantbeleving creëren' is de eerste strategie. Niet alleen kunnen webshops verbeteren door middel van E-ID en 1-klik-aankoop, ook de winkelstraat moet op de schop. Strategie nummer twee is 'Nederland als e-vestigingsland positioneren'. In samenwerking met het Ministerie van Economische Zaken is een long list opgesteld van buitenlandse bedrijven die benaderd gaan worden om zich in Nederland te vestigen. Ook zullen nieuwe initiatieven worden gesteund.
De derde strategie is 'Cross-border e-commerce stimuleren' door middel van een set regels die ongeacht kanaal of platform en zowel binnen Nederland als binnen de Europese Unie geldt. Een nog te ontwikkelen platform moet Nederlandse bedrijven in staat stellen aan de hele wereld te verkopen. De laatste strategie is 'Duurzame groei faciliteren'. De ecologische voetafdruk van e-commerce moet verlaagd worden en er moeten nieuwe richtlijnen komen voor de zelfregulatie van advertenties.
Op 12 juni 2014 verandert Shopping 2020 officieel van onderzoeks- naar actieprogramma. Vanaf dat moment zullen de strategieën worden uitgevoerd.