Omzetstijging en winstdaling voor Bestseller
bezig met laden...
Het Deense modeconcern Bestseller, bekend van de formules
Vero Moda, Pieces, Only en Jack and Jones, heeft boekjaar 2010/2011 afgesloten met een omzetstijging en een winstdaling.De omzet van het familiebedrijf, dat volledig in handen is van de Holch Povlsen familie, steeg met 20 procent naar 2,3 miljard euro, maar de winst daalde met 17 procent naar 322 miljoen euro. Bestseller wijdt de tegenvallende winstcijfers aan de huidige gecompliceerde marktsituatie in combinatie met de uitgaves van het bedrijf aan nieuwe winkels, de renovatie van bestaande winkels, bouwprojecten en de ontwikkeling van IT en infrastructuur. Ook bleken de kosten voor expansie op de Indiase markt hoger te zijn dan vooraf geschat en verliep de uitbreiding in het Midden-Oosten door de conflicten in het gebied het afgelopen jaar moeizaam.
Toch klijkt Anders Holch Povlsen, CEO van Bestseller, positief terug op afgelopen boekjaar. ”Ondanks de moeilijke marktsituatie hebben we significant geïnvesteerd in de concurrentiepositie en de toekomst van het bedrijf,” aldus Holch Povlsen in een verklaring.
Komende tijd verwacht Bestseller het nog moeilijker te krijgen in diverse markten. Met een sterke focus op de kosten en door te investeren in landen waar Bestseller al aanwezig is, wil het bedrijf stabiele winstgevendheid in de nabije toekomst garanderen. “We gaan ons de komende tijd meer concentreren op onze core business en een grotere nabijheid tonen in de markten waar we al gevestigd zijn,” aldus Holch Povlsen. “Daar willen we hard werken door de kwaliteit van onze producten te waarborgen en constant actueel te zijn met de laatste modetrends om nog verder te groeien en om het marktaandeel dat we verkrijgen, te behouden.”
Verder gaat Bestseller om de veiligheid van producten en duurzaamheid verder te verbeteren nauwer samenwerken met leveranciers in China, India, Bangladesh en Turkije. “Deze ontwikkeling zal leiden tot een kleiner maar toegewijd netwerk van leveranciers, waardoor we onze producten eenvoudig en sneller kunnen verbeteren,” Holch Povlsen. Ook zet het Deense modebedrijf in op haar online activiteiten. ”Onze webshops zijn een nieuwe manier om een relatie bouwen op te bouwen met onze klanten en we zijn ervan overtuigd dat de online verkoop een nog groter deel van ons bedrijf zal vertegenwoordigen in de toekomst.”
Bestseller heeft in boekjaar 2010-2011 450 nieuwe winkels geopend. De tien merken van het familiebedrijf zijn verkrijgbaar in meer dan 2800 eigen winkels en in 12.000 multi-brand stores in 46 markten in Europa, het Midden-Oosten, Azië en Canada. In China heeft de Holch Povlsen familie samen met twee Deense zakenpartners een onafhankelijk bedrijf: de Bestseller Fashion Group China. Dat bedrijf ontwerpt en produceert eigen collecties voor zo'n 4500 winkels in China.