Online kledinghandel groter dan boekenverkoop
bezig met laden...
Verkopers van kleding en andere mode-artikelen zetten
meer om dan boekenverkopers. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Gebruik van vergelijkingssites’ dat IMNetworks liet uitvoeren door GfK Marktonderzoek, meldt Emerce.nl. Er werden voor dit onderzoek 5.000 Nederlandse consumenten ondervraagd.Mode, boeken en toerisme zijn de drie productgroepen waar vergelijkingssites het afgelopen jaar - februari 2010 tot februari 2011 - het meest voor werden gebruikt. In het voorjaar (mei) steeg de productgroep mode niet alleen boven boeken uit, maar ook boven toerisme.
Uit het onderzoek blijkt ook dat men gemiddeld twee vergelijkingssites bezoekt. En dat zijn doorgaans Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl. 20 procent van de gebruikers van vergelijkingssites klikt door naar een shop om te kopen. Dit was in 2009 nog 13 procent. Het percentage shoppers dat een vergelijkingssite gebruikt en daarna zelf naar een winkel surft om een aankoop te doen steeg van 33 procent in 2009 naar 37 procent in 2010.
GfK toont aan dat consumenten niet enkel op zoek naar de laagste prijs maar ook belang hechten aan betaalgemak en naamsbekendheid van een webwinkel. De helft van de kopers wil bovendien producten terug kunnen sturen. Daarnaast noemt een kwart een fysieke afhaallocatie een must.