Online omzet groeit 10 procent
bezig met laden...
Het bedrag dat consumenten uitgaven aan online winkelen kwam over de eerste helft van dit
jaar 10 procent hoger uit dan de omzet die het eerste halfjaar van 2009 opleverde. Dat blijkt uit de de Thuiswinkel Markt Monitor 2010-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen in opdracht van Thuiswinkel.org. Het totale bedrag dat consumenten in de eerste zes maanden online uitgaven komt uit op 3,85 miljard euro.Tot zover het goede nieuws. Want het gemiddelde aankoopbedrag van producten online is gedaald met 17 procent. Waar de gemiddelde aankoop gedurende de eerste helft van 2009 zo’n 145 euro kostte, kozen consumenten in de eerste helft van dit jaar voor producten van gemiddeld 120 euro. Ook wordt er dit jaar voor het eerste een kleinere groei van de online markt geconstateerd. In de eerste helft groeit de totale markt voor online thuiswinkelen met 10%, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: “Het ligt voor de hand dat ook de thuiswinkelbranche niet helemaal ongevoelig is voor afnemende consumentenbestedingen. Maar met een groei van maar liefst 10% blijft het marktaandeel van onze branche krachtig toenemen. De consument kiest steeds vaker voor het gemak van de bestelling via internet. Ik heb dan ook veel vertrouwen in de groeimogelijkheden van de thuiswinkelbranche.”
Met een omzet van 1,69 miljard zet de reisbranche nog steeds het meeste om online, gevolgd door het segment Telecom, dat 440 miljoen omzette. Kleding is met een omzet van 270 miljoen de op twee na grootste sector.
www.blauw.com
www.thuiswinkel.org