Organisaties presenteren samen cijfers over modebranche
bezig met laden...
Modebrancheorganisatie CBW-Mitex, onderzoeksbureau GFK en
retail service organisatie Euretco hebben hun krachten gebundeld, om samen marktcijfers te presenteren. De nieuwe omzetmonitor krijgt de naam CBW-Mitex/GFK Fashionscan.Wekelijks en maandelijks ontvangen deelnemers via GFK - of als men aanlevert via de Euretco Retail Monitor via Euretco - een uitgebreide rapportage. Bij de weekcijfers gaat het om de omzetontwikkeling, in de maandrapportage worden naast omzetcijfers ook afzetcijfers en de gemiddelde verkoopprijs meegenomen. De cijfers worden uitgesplitst naar zowel bovenmode, ondermode en beenmode als naar de segmenten dames, heren en kinderen. Ook geeft de Fashionscan maandelijks inzicht in meer specifieke artikelgroepen als jassen of jeans.
Zowel grootwinkelbedrijven, modeketens en zelfstandige modezaken krijgen door de Fashionscan inzicht in de markt. Het streven is om binnen twee jaar 60 tot 70 procent marktdekking te hebben, dit is nu nog 45 procent. Yuri Wouda, fashion business analyst van FashionUnited: "Met een marktdekking van 45 procent heeft de branche er met de CBW-Mitex/GFK Fashionscan een mooi instrument bij in de zoektocht naar professionele marktgegevens, maar omdat niet bekend is wie de huidige deelnemers zijn, is het lastig om te bepalen of er een voldoende representatief beeld van de modemarkt wordt verkregen."
Alle partijen hielden zich al bezig met benchmarking; het op regelmatige basis vergelijken van de prestaties en werkwijzen van het eigen bedrijf met die van concurrenten. Modebedrijven kunnen hiermee hun kennis over de modemarkt vergroten. Gevolg van de samenwerking is dat de CBW-Mitex Modemonitor verdwijnt.