• Home
  • V1
  • Columns
  • Queen of Retail: Excitement of Exit

Queen of Retail: Excitement of Exit

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Pasen, de betekenis van dit belangrijke RK retail-moment ontgaat velen. Behalve dan de

paaseitjes, de paar vrije dagen, de opening van het Meubelboulevard seizoen en wat linnen setjes bij de grote moderetailers. Dat is Pasen in de retail.

Maar Pasen is meer.
En Pasen kan meer in retail zijn. Neem Passion of the Christ. Pasen, Passion, Polder... Uit de bocht gevlogen, openlucht beatmis op tv.
Wat BN'ers die al krijsend en wild gebarend met een houten kruis door een straat sjokken; miljoenen kijkers.
De Kerken zijn leeg, maar die beatmis, inclusief de voorpret, is een topper.
Hier had een slimme retailer zonder risico op in kunnen spelen, zou het zo kunnen opnemen in de Retail Kalender, mark my words, dit is een opportunity!

Mensen, net als tv makers kuddedieren, willen graag massaal vermaakt worden. Als het geen direct vermaak is, dan is het wel leedvermaak. Doet het ook altijd goed.
Vermaak en vlucht gedrag: de key in crisis.
Geen zin om weer over die crisis te horen of na te denken. Meer staren naar andermans reality, ellende of wedstrijdjes op tv. Hopeloze dansmariekes of zangkamelen die ook BN'er willen worden, zijn even een kort kijkcijferkanon.
Of op zoek naar de nieuwe Hazes. Schaamteloos en eindeloos wordt de dood van AH door zijn vrouw en kids uitgebuit. En toch wordt er op zaterdagavond naar de onbenul Dré gekeken en geluisterd!
Helaas... Goedkoop, simpel en gênant vermaak binnen handbereik. Gaat erin als koek en snoep, de Jamin draait record omzetten.

Dames- en herenretailers, waarom wordt dit niet op de winkelvloer aangeboden? Hier ligt een KANS. Noem het een beetje afleiding. Natuurlijk is de P van prijs belangrijk, maar what about de F van Fun? Shopping is fun... Of zou dat moeten zijn. Dat is waar men voor uit de tvstoel komt of van achter het computerscherm met de webshops.
Een event hier en daar doet wonderen... Onderscheidend vermogen, jawel, daar gaat de Queen of Retail weer.

En dan iets meer dan een weer een prijsoorlogje in de supermarkt svp... Hier moet iets meer over nagedacht worden... Retail Marketing heet dat.
Hema deed onlangs een goede poging.
De launch van een nieuwe campagne was met een runway op straat, waar poldermodellen gehuld in kleurige basics van de ene naar de andere winkel paradeerden.
Het idee van een 'runway' is op zich aardig maar belangijker, het werd goed opgepakt! Rumour around the brand en traffic genererend.
Alleen de VM iets meer 'pimpen', zodat de collectie er even iets aantrekkelijker uitkomt, daar ligt nog een uitdaging.
Geen mode, maar basics, daar is niets mis mee (noem het alleen geen Fashion zou ik zeggen). Nederland met haar poldermodellen is bij uitstek een basics land.
Immers, Hema is toch lekker gewoon?

Excitement or Exit?


Dikke pret met Obese.

Seizoen van de streep: Marc Jacobs, Colette en de rode loper streep van de Hema. Van de Amsterdamse Nieuwendijk naar de Kalvertoren: Poldermodellen in kleurige basics.

Helaas... Geen mode, maar basic spullen. Hema of markt, weinig verschil. Behalve de prijs dan.



Queen of Retail, Eugenie Bürer is creatief marketingexpert in de mode, sport en retail. In het verleden heeft zij o.m. gewerkt met Nike, de Bijenkorf, Hema, Mexx en V&D. Iedere maand beschrijft en fotografeert zij voor FashionUnited bijzondere (internationale) retailformules en -trends.

Queen of Retail