• Home
  • V1
  • Columns
  • Queen of Retail: Geen reclame SVP... De nieuwe realiteit

Queen of Retail: Geen reclame SVP... De nieuwe realiteit

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

We zijn moe van advertising, geïrriteerd door al dat lelijke drukwerk

en beledigd door achterlijke reclame boodschappen. Alsof we zo maar alles geloven.

Heel wat anders dan de romantische, naïeve Mad Men-tijd... Roken was avontuurlijk en sexy, vlekken verdwenen als sneeuw voor de zon en Vim doodde 99 procent van de huishoudbacteriën. Het ging erin als zoete koek en maakte het leven overzichtelijk. Pseudo-arts prijst Lucky Strike aan en een mooi meisje danst met een sigaret in de hand. Wie wil dat nu niet geloven? Er bestond simpelweg geen twijfel en we wilden het maar al te graag geloven. Heerlijk.

Sooo last century!

Wijzer geworden, onschuld verloren of dealen met de keiharde nieuwe realiteit: De Nee-Nee-sticker, het Bel-me-niet Register, de reclamecodes, reclameblok-boycots en moeders die niet meer achterlijk zijn. Moeder weet beter, met behulp van internet wordt de vrouw een wereldvrouw die niet meer gelooft in het reclametekstje dat het model in een commercial opleest. Copywriters worden steeds vaker vervangen door journalisten. Mooie long copy van vroeger wordt meer en meer vervangen door 'Branded Content'. Dat wordt wel geloofd. Journalist als merkpromotor, een internationale trend. (Legertje werkloze journalisten groeit en halen hun neus niet meer op voor een ordinaire reclameklus)

Net zo min dat er wordt geloofd dat al die slanke popjes dat product überhaupt gebruiken... 'Advertising smart': moeder weet dat ze gewoon ingehuurd worden en dat het allemaal fake is. Dus een model, hoe mooi en slank dan ook, werkt niet meer. Reclame is toe aan iets... echts, door echte mensen. Echte mensen, echte (grote) maten in hun echte eigen omgeving. We zagen het eerder bij Dove. Echte vrouwen. Onlangs waargenomen: Nivea, Ben & Jerry en Vedett. Geen model te bekennen, uitsluitend gewone mensen. Figureren voor een poster of met je kop op een sticker, kijk, dat willen de dames!

En zo, terwijl we zo advertsing smart zijn, laten we ons gewillig als merk-endorsers misbruiken... Ego eager! Overigens slimme zet van de fabrikant; amper productiekosten, geen kostbare buyouts of mediakosten (wel een fikse Facebook spin-off). Het is tenslotte crisis... of de Nieuwe Realiteit?

Toen was geluk nog heel gewoon en het leven overzichtelijk...


Advertising smart bestond niet, evenmin het Bel-me-niet Register en...


... de Nee-Nee sticker.


"Consu moeders" anno 2013; ze figureren op de Huishoudbeurs, voor een advertentie of voor een sticker... GRATIS.


Geen gelikte acteur maar, zo veel beter dan die truttige Brad Chanel-campagne. Harvey Keitel voor Prada: SPOT ON, print & retail camapgne.


Echte personalities in een Lanvin-print campagne... Geen model te bekennen!


Queen of Retail, Eugenie Bürer is creatief marketingexpert in de mode, sport en retail. In het verleden heeft zij o.m. gewerkt met Nike, de Bijenkorf, Hema, Mexx en V&D. Iedere maand beschrijft en fotografeert zij voor FashionUnited bijzondere (internationale) retailformules en -trends.
Queen of Retail