De prijsverhoging van Adidas werpt nu al zijn vruchten af.

De Duitse sportfabrikant kon de zwakke consumentenbestedingen in Europa en de aanhoudende problemen bij Reebok ruimschoots compenseren dankzij de sterke verkoop van hoger geprijsde producten in eigen winkels.

Het bedrijf rapporteerde daardoor zijn hoogste brutowinstmarge ooit: 50,1 procent. Het pas de tweede keer dat het percentage boven de 50 procent uitkomt.

De omzet liep 2 procent terug naar 3,75 miljard euro door een gebrek aan grote sportevenementen, die Adidas doorgaans veel publiciteit opleveren. CEO Herbert Hainer liet weten het gemis van extra verkoop door grote sportevenementen te compenseren met de lancering van nieuwe producten.

Ook een tweecijferige daling van de omzet uit de groothandel van Reebok woog op de omzet. Adidas lijdt al enige tijd onder de problemen bij het sportmerk, waardoor het bedrijf zich vorig jaar genoodzaakt zag om een afschrijving van 265 miljoen euro te doen.

Reebok verloor een groot American football contract met de National Football League en er werd fraude ontdekt bij de Indiase tak van het bedrijf. Met een focus op yoga-, dans- en fitnesskleding wil Adidas Reebok nieuw leven inblazen.

De brutowinst steeg wel met 3 procent naar 1,88 miljard euro. Over heel 2013 verwacht het bedrijf dat de winst 12 tot 16 procent zal toenemen.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN