• Home
  • V1
  • Columns
  • ‘Retailers moeten veel meer gebruik maken van eigen database’

‘Retailers moeten veel meer gebruik maken van eigen database’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Veel meer retailers zouden moeten investeren in

technologie die informatie uit de eigen database haalt en belangrijke inzichten kan verschaffen over het gedrag van hun klanten. Dit is één van de conclusies uit het Amerikaanse onderzoek ‘2013 Achieving Excellence in Retail Operations (AERO)’ dat onlangs werd gepubliceerd door de Amerikaanse consultancyfirma AT Kearney.

Eenmaal per drie jaar publiceert AT Kearney deze studie waarin wordt onderzocht hoe retailers hun bedrijf runnen. In het rapport komt het consultancybureau ook met advies over hoe ondernemers hun bedrijf kunnen aanpassen aan de snel veranderende markt, met name op het gebied van technologische ontwikkelingen. Uit het onlangs gepubliceerde onderzoek bleek dat veel retailers nog nauwelijks gebruik maken van klantengegevens: als ze de gegevens al verzamelen, doen ze er vervolgens te weinig mee.

Eén van de belangrijkste bevindingen uit de studie is dat grote retailers wel goed bezig zijn met het verzamelen van data, het actief inspelen op de inzichten die ze uit de verzamelde data hebben gehaald en het meten van de resultaten van de ondernomen activiteiten. AT Kearny verwijst naar dit principe als Meten, Analyseren en Handelen. Volgens de onderzoekers zouden ook kleinere retailers dit principe moeten inzetten om meer succes te behalen.

Een ander inzicht uit het onderzoek, was dat ondanks de voortwoekerende technologie en de enorme hoeveelheid klanten- en andere gegevens die verzameld kunnen worden, retailers toch ook moeten blijven focussen op de hoofdprincipes van ondernemen. Namelijk dat het gaat om werknemers en klanten en de interactie tussen beide, oftewel persoonlijk contact. Uit de studie bleek dat retailers die hun werknemers en klanten echt bij de onderneming betrekken en hen blijven motiveren, het meest succesvol zijn.
Achieving Excellence in Retail Operations
AT Kearney
Onderzoek