Ruim 400 experts starten met onderzoeksprogramma Shopping2020
Door FashionUnited
bezig met laden...
Het branchebrede
onderzoeksprogramma Shopping2020 is afgelopen donderdag officieel van start gegaan. Bekende sprekers gaven hun visie op de toekomst en ruim 360 bezoekers maakten kennis met elkaar en hun expertgroep. De eerste stap naar een antwoord op ‘Hoe shopt de consument in 2020?’ is gezet.In totaal doen 429 experts mee aan het onderzoek. Door de unieke samenwerking tussen verschillende brancheorganisaties, zijn de achtergronden van deze experts heel divers. “Wij zijn ontzettend blij met de opkomst. Meer dan 70% van het totaal aantal deelnemers aan Shopping2020 was aanwezig op het congres. Dat is een uitzonderlijk hoog percentage en laat zien dat er een grote betrokkenheid heerst onder de deelnemers. Het enthousiasme waarmee de expertgroepen van start zijn gegaan, geeft mij goede hoop voor de uitkomsten”, aldus Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org.
Verschillende professionals op het gebied van e-commerce spraken over de op handen zijnde ontwikkelingen en wat die betekenen voor hun eigen organisatie. Nick Jue, CEO ING Nederland, gaf aan dat ING zich sterk op mobiel gaat richten. Volgens Pieter Bootsma, EVP Air France KLM, wil zijn organisatie er naar streven om klanten in de toekomst niet meer met paid traffic te verleiden. ‘We willen onze klanten zodanig bedienen dat ze meteen naar ons toekomen. We moeten dat gaan verdienen.’ Pim van der Feltz, CEO Google Benelux, vertelde dat Google zich gaat richten op het nog verder personaliseren van zoekresultaten en Coolblue deelde een aantal lessons learned die ook voor de toekomst gelden. Dympfke Kuipers, partner bij McKinsey peilde onder de bezoekers van het congres wat de status op het gebied van e-commerce in Nederland is ten opzichte van andere landen. De bezoekers gaven aan dat Nederland achter loopt op het gebied van e-commerce.
Internationale spreker Simon Wei (China) vertelde dat ook de Chinese markt op zoek is naar kennis: ‘De Chinese e-commerce groeit zo snel dat besluiten eigenlijk niet bewust worden genomen. Er is een goudmijn met data waarvan amper iemand weet wat daar allemaal uit te halen valt.’
Uit de presentaties kwam duidelijk naar voren dat Nederland nog een grote weg te gaan heeft. Een weg die we hopelijk door het onderzoek van Shopping2020 iets kunnen vergemakkelijken. “Met dit onderzoeksprogramma willen we een toekomstvisie creëren over de (online) consument van het jaar 2020. We zullen ook met praktische handvatten komen, zodat ondernemers zich nu alvast kunnen voorbereiden op de toekomst”, aldus Jorij Abraham, Program Manager Shopping2020.
Het komende half jaar gaan de ruim 400 experts verdeeld over 19 expertgroepen aan de slag met het onderzoek. Elke expertgroep richt zich op zijn eigen vakgebied en bestaat uit professionals met verschillende achtergronden. Op 26 september zal elke expertgroep zijn eerste bevindingen presenteren op Shopping Today. Geïnteresseerden kunnen zich hier voor het congres aanmelden. Op 23 en 24 januari worden de eindresultaten gepresenteerd tijdens Shopping Together op de Webwinkel Vakdagen.
Shopping2020