Met de explosieve groei van het aantal webwinkels is het weleens moeilijk te zien welke winkel

betrouwbaar is en welke niet. Natuurlijk zijn er fora waarop middels een feedback score wordt bijgehouden wat de goede en slechte kanten zijn van een webwinkel, maar nu is er iets nieuws: ConsuWijzer heeft de Online Shop Scan ontwikkeld. Door een klein aantal standaardvragen kunnen consumenten vrij snel een solide oordeel vellen oer de betrouwbaarheid.

De campagne rond de Online Shop Scan is een initiatief van de Consumentenautoriteit, een van de toezichthouders achter ConsuWijzer. De Consumentenautoriteit heeft oneerlijke handelspraktijken online als een van de speerpunten op haar Agenda staan voor 2011. Zij kan optreden tegen bedrijven die de regels overtreden.

Om ondernemers te laten nagaan of hun website wel aan de regels voldoet hebben de Belastingdienst en de Consumentenautoriteit een eenvoudige test ontwikkeld. De test is terug te vinden op de website van de belastingdienst.

De website www.consuwijzer.nl biedt consumenten specifieke informatie over zijn rechten als hij via internet aankopen doet. In de campagne wordt aandacht geschonken aan betalingsproblematiek, zoals vragen ‘Hoe zit het met (aan)betalen?’ en ‘Wanneer moet de webshop extra kosten melden?’ Ook is er aandacht voor vragen omtrent levering, zoals: “Ik heb vier weken geleden een bestelling geplaatst en betaald. Het product zou binnen een week geleverd worden maar ik heb nog niets ontvangen. Wat nu?” Terugsturen: “Ik heb het product binnen de bedenktijd teruggestuurd. Welk bedrag moet ik terugkrijgen? Moet ik genoegen nemen met een tegoedbon?” En garantie: “Heb ik ook recht op garantie als ik iets via internet heb gekocht?”
 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN