Schoenenwinkels doen betere zaken dan moderetailers in Q1
bezig met laden...
De politieke onderhandelingen in het Catshuis duren veel
te lang. Consumenten ervaren onzekerheid over hypotheek- en pensioenverplichtingen en houden totdat ze meer weten, hun hand op de knip, meldt brancheorganisatie CBW-Mitex. Ook van de vorstperiode in februari kregen consumenten niet echt een shoppingmood.De maand maart, met veel zonnige dagen, krikte de cijfers over het eerste kwartaal van 2012, van de mode- en schoenenbranche echter weer wat op. In totaal bleef het omzetverlies bij modewinkels volgens CBW-Mitex hierdoor beperkt tot minder dan 3 procent. Winkels in damesmode zagen hun omzet dalen met 4,4 procent ten opzichte van vorig jaar. De omzet in herenmode daalde met 0,1 procent, baby- en kindermode met 1,9 procent en bodyfashion met 6,5 procent.
Schoenenondernemers deden betere zaken. Zij zagen het eerste kwartaal van 2012 hun omzet met 7 procent stijgen in vergelijking met vorig jaar. Consumenten besteden onder andere meer geld dan vorig jaar aan kinderschoenen.
Het consumentenvertrouwen was in het eerste kwartaal volgens CBW-Mitex nog altijd treurig, met een index van -36. 15 procent van de ondernemers verwacht dat dit het komende kwartaal zal verbeteren. De brancheorganisatie denkt dat 20 procent van de retailers dit jaar groei zal realiseren. Daarbij is het van levensbelang om een cross channel strategie te hanteren.