• Home
  • V1
  • Columns
  • Start ‘nieuwe winkelen’ moeizaam

Start ‘nieuwe winkelen’ moeizaam

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De start van het project ‘Het nieuwe winkelen’, verliep enigszins stroef. Volgens Rob Weiss,

projectleider namens het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), bleken nieuwe technologieën en winkeliers niet op voorhand een vanzelfsprekende combinatie.

Het HBD wil retailers leren hoe ze het beste in kunnen spelen op fenomenen als internetwinkelen. In januari ging daarom het project ‘Het nieuwe winkelen’ van start. Veenendaal fungeert als pilotstad voor het project.

“Door een inschattingsfout van onze kant verliep de start in januari enigszins moeizaam,” zegt Weiss. Volgens hem zijn ondernemers huiverig voor veranderingen. “Op onderwerpen als elektronische klantensystemen, databases, een gezamenlijk betaalsysteem reageerden veel ondernemers terughoudend. Ondernemers hebben geïnvesteerd in systemen en zijn gewend om hier mee te werken. Bij veranderingen is het resultaat niet altijd vooraf te benoemen en het verlangt veel overredingskracht, duidelijke uitleg van de voordelen en risico’s om veranderingen te realiseren.”

Het nieuwe winkelen betekent niet alleen dat klanten de winkels weten te vinden, maar vooral ook dat de winkels de klanten weten te vinden. “En die klanten bepalen waar, wanneer en via welke sociale netwerken ze worden gevonden. Zowel klanten als werknemers moeten op een snelle, eenvoudige en betrouwbare manier gebruik kunnen maken van internet, mobiel en social media,” aldus het HBD. Ondernemers worden bijvoorbeeld vertrouwd gemaakt met QR-codes, narrow casting, sms service en het maken van mobiele apps. Weiss: “Veel ondernemers kennen die fenomenen niet en maken er daarom ook geen gebruik van.

HBD
het nieuwe winkelen