Strijd tussen webwinkelkeurmerken
bezig met laden...
Stichting Webshop Keurmerk (SWK) heeft de nieuwe, kleine
concurrent Digikeur voor de rechter gedaagd. Volgens SWK probeert Digikeur klanten te werven ten koste van de eerste door zich voor te doen als 'vervanger'. Dat meldt de Telegraaf.SWK-directeur Mark Teurlings zegt in de krant dat de toelatingseisen van de Digikeur te laag zijn en noemt het handelen van de concurren "slap". SWK wil dat Digikeur stopt zich Webshop Keurmerk te noemen en eist een dwangsom.
Avni Erkan van Digikeur zegt dat de naam Webshop Keurmerk niet beschermd is en dat zijn bedrijf die term dus gewoon mag gebruiken.
De Consumentenbond waarschuwt in een reactie voor een wildgroei van webwinkelkeurmerken. Inmiddels bestaan er zestien keurmerken voor webwinkels, waarvan het merendeel volgens de organisatie geen functie heeft. De Consumentenbond noemt alleen 'Thuiswinkel Waarborg' en 'Webshop Keurmerk' betrouwbaar.
Eerder deze maand bleek uit een onderzoek van Ernst & Young dat consumenten het overzicht van keurmerken kwijt zijn. Zij kunnen de verschillende keurmerken niet uit elkaar houden en een aantal respondenten meende zelfs keurmerken te herkennen die helemaal niet bestaan. Zie ook: Kwaliteit webwinkels daalt