Tassen uit het stenen tijdperk?
Door FashionUnited
bezig met laden...
Zijn we met z’n allen in een tijdmachine beland en zetten we een paar forse stappen terug
in de tijd, helemaal naar het Stenen Tijdperk? Het lijkt er wel op, met dat bijzondere materiaal van GaiaKraft, de duurzame vervanger van de papieren tas: dit is opgebouwd uit fijngemalen steen.Steen, in feite kalk, moet centraal staan in deze periode waarin ons leven, op dat van de oudste generatie na, wordt beheerst door de iPhone, Blackberry, sociale netwerken en het liefst alles zo snel mogelijk tot ons nemen van (nieuws)berichten. Een groter contrast is er nauwelijks denkbaar. En toch zien we dat het product GaiaKraft, ontstaan uit kalk dat door steen – afkomstig uit restafval van de bouw - is fijngemalen, aan populariteit wint. De binding van het kalk geschiedt met een klein percentage niet-giftige hars.
Steeds meer bedrijven beginnen in te zien dat het gebruik van een milieuvriendelijk product, zoals GaiaKraft, een uiting is van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het is een schoolvoorbeeld van duurzaamheid. Bedrijven willen iets met MVO doen. Daarmee bezig zijn wordt gezien als maatschappelijke betrokkenheid. V&D wil dat imago hebben. Het geeft bij diverse vestigingen tassen van het materiaal aan klanten mee. Het Van Goghmuseum, diverse gemeentes, theaters en andere gebruiken inmiddels tassen die gemaakt zijn van Gaiakraft. Hotelketens, zoals Park Plaza Hotels, maken dankbaar gebruik van het materiaal.
Voorts is een cradle-to-cradle-certificaat (zilver) aan het product toegekend, waarmee wordt aangegeven dat volledig hergebruik mogelijk is. De ctc-certificering bestaat uit vier fasen, die de verbetering van het ctc-traject visualiseren. Na zilver, de tweede stap, volgen nog goud en platina. Het gaat bij GaiaKraft niet alleen om tassen, ook gebruiken steeds meer drukkerijen het product als basis om hun drukwerk op te verzorgen. Het betekent dat zij aan de wensen van hun MVO-klanten kunnen voldoen voor het verzorgen van enveloppen, posters, foodlabels, boeken, magazines e.d. Het product absorbeert geen inkt en verbruikt daardoor 20-30 procent minder inkt tijdens het drukproces.
Marc Heddes, mede-eigenaar van het Gaia-Concept BV, dat het alleenrecht heeft voor wat betreft de verkoop in de Benelux, is blij met deze ontwikkelingen. “Het geeft aan dat we op de goede weg zijn. Dat we zo’n goed alternatief zijn voor papier komt vooral omdat er voor GaiaKraft geen bomen gekapt hoeven te worden, voor papier wel. Ook is er voor de productie geen water nodig, en er worden al helemaal geen bleekmiddelen gebruikt. Verder is het volledig te recyclen en daarmee is de cirkel van materialen weer rond: er is helemaal geen afval. Afval is voedsel in een volgende keten. Ofwel: afval is voedsel.
Nadere informatie is te verkrijgen via Gaia-Concept BV:www.gaiakraft.com of www.gaia-concept.nl; tel. 06-51 904 940.
GAIA