• Home
  • V1
  • Columns
  • Tassenbedrijf dutchbag BV stopt zijn activiteiten in Nederland

Tassenbedrijf dutchbag BV stopt zijn activiteiten in Nederland

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Tassenbedrijf Dutchbag bv voorheen Pare bv,

stopt zijn activiteiten in Nederland. De crisis heeft er ook bij Dutchbag bv hard in geslagen. Sinds 2008 kampt Dutchbag met verliezen en ondanks jaren van reorganisaties is het niet gelukt om weer in de zwarte cijfers te komen. We gaan Dutchbag gecontroleerd beëindigen, om de schade voor iedereen zoveel mogelijk te beperken. Het is een besluit dat pijn doet. Dutchbag staat ook wel bekend als merkenhuis voor de tassenmerken Bagsac, Daniel Ray, the Chesterfield brand & Axel David.

Dutchbag bv / Pare bv bestaat sinds 1972 en is in de negentiger jaren uitgegroeid tot een grote speler op de Europese tassen markt. Het bedrijf maakte een redelijk constante groei door tot 2007, daarna liep het resultaat met name door de crisis hard terug. Omstreeks het jaar 2000 werd Dutchbag in toenemende mate geconfronteerd met concurrentie vanuit Azië, Chinezen die zich in de Europese markt nestelden. Hele inkoop centra verrezen in Milaan, Parijs en later ook Neuss in Duitsland.
Hier konden en kunnen winkeliers tegen lage prijzen tassen, kleding, schoenen en accessoires kopen.

Dutchbag moest een antwoord vinden op deze nieuwe concurrentie en heeft, na een reorganisatie in 2002, het bedrijf een ander gezicht gegeven in 2005 door onder andere uitbreiding van het assortiment en met nieuwe merken te beginnen. Na een aanvankelijk goede start sloeg in 2008 de crisis toe en toen vervolgens in 2009 de materiaalprijzen en de lonen in China bijna verdubbelden, werd het onhoudbaar om de omzet en marges te continueren.

Dat betekende vanaf 2008 een continu proces van reorganisaties waarbij het aantal medewerkers is teruggebracht van 65 tot inmiddels 28. Desondanks is Dutchbag nog steeds niet winstgevend in Nederland. De modebranche is enorm veranderd. Veel kleine klanten zijn verdwenen, of gaan verdwijnen; de markt wordt steeds meer gedomineerd door grootwinkelbedrijven. De toename in online-verkoop staat tegenover een afname kleine Retail verkoop. Dit dwingt tot een totale heroverweging van het Business model van Dutchbag wat past bij de huidige en toekomstige ontwikkelingen. Dutchbag heeft uiteindelijk besloten om haar activiteiten te stoppen in Nederland. Het moederbedrijf van Dutchbag behoudt wel haar vestiging in het Verre Oosten en zal zich vandaar uit concentreren op het rechtstreeks bedienen van haar klanten.
dutchbag BV