• Home
  • V1
  • Columns
  • Tokyo Trends 1: Opening Ceremonies

Tokyo Trends 1: Opening Ceremonies

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Columns

Tokyo, alleen de vele mondkapjes herinneren

ogenschijnlijk nog aan de grote ramp....een boeiende metropole vol contrasten, Snoezige Gothics versus roze 'Little Pony' Lolita's, wolkenkrabbers naast mooie kleine huisjes omgeven door veel verzorgd groen en rennende managers versus zeer trage eet rituelen...(lijkt wel of elke dame hier een issue heeft met voedsel, zo traag wordt een blaadje sla in stukjes gesneden..), zomaar wat voorbeelden van deze wonderlijke 'spic & span' samenleving waar alles tot in de puntjes toe verzorgd is.

Ook in Retail, zichtbare contrasten, bekende grote warenhuizen en kleine 'niche' zaakjes van circa twee vierkante meter. Nu zie je dit veel in Azie, alleen in Japan is alles net even wat meer verzorgd met veel gevoel voor stijl en esthetiek. Bij ons is Japan/Tokyo toch voornamelijk bekend om zijn High Fashion Denim, maar er is zeker meer. Bijvoorbeeld een van de drie vestigingen 'Opening Ceremonies', (verder alleen in LA en NYC) in Shibuya. Een inspirerend mini life style warenhuis in de stijl van een Dover Street Market of Colette waar de zorgvuldig geselecteerde collectie met hoog 'wil ik hebben' gehalte, smaakvol en speels gepresenteerd wordt.

Lust voor het oog (en must voor de VM -er)! Glazen vitrines, altijd goed voor product presentaties, zijn bij Opening Ceremonies op onderscheidende wijze naar een niveautje hoger getild, fixtures zijn afwijkend maar zeer doeltreffend en tal van creatieve uitspattingen waardoor 'Shoppen is Fun' werkelijkheid wordt. Dat kan een grote kijkdoos zijn, stoelen aan het plafond of een door gezaagd matras waarop een stervensduur jurkje gepresenteerd wordt, het ziet er allemaal goed uit. Enfin, zo wordt winkelen een Shopping Experience. Een mooi voorbeeld.
Enjoy!


Creatieve merchandising, de Opening Ceremony Beestenboel..


Speelse vitrines en winkel meubilair


'Kijkdozen' presentatie


Stoelen aan het plafond en zwevende lampenkappen, nieuw soort 'hangende presentatie'


De folder, mooi in lijn met uitstraling winkel, ligt niet alleen in de winkel, ook in de hippe lunchcafe's in andere buurten als Daikanyama


Afwijkend type fixture


Doorgezaagd matras met onbetaalbaar jurkje, maar wel een erg leuk gezicht


Facade en doorkijk etalage

Queen of Retail, Eugenie Bürer is creatief marketingexpert in de mode, sport en retail. In het verleden heeft zij o.m. gewerkt met Nike, de Bijenkorf, Hema, Mexx en V&D. Iedere maand beschrijft en fotografeert zij voor FashionUnited een bijzondere (internationale) retailformule.

Queen of Retail
queenofretail
tokyo trends