Training voor garantieregels ontwikkeld
bezig met laden...
Garantieregels worden nog niet altijd goed nageleefd. Daarom is
er een training, ontwikkeld door de Consumentenautoriteit en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) die de kennis over garantie van winkeliers vergroot. Dit zal uiteindelijk moeten leiden tot een betere serviceverlening aan de consument.Meldingen van consumenten over garantie en conformiteit staan nog steeds met stip op 1 bij ConsuWijzer, het informatieloket van de overheid voor consumenten. Alleen al in 2009 ontving de Consumentenautoriteit via ConsuWijzer ruim 9000 vragen en klachten over garantie op producten.“Naast handhavend optreden tegen bedrijven die zich niet aan de regels houden willen wij ook door voorlichting, aan zowel ondernemers als consumenten, de positie van de consument versterken”, vertelde Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit tijdens de lancering van de cursus.
De interactieve training geeft uitleg over de wettelijke regels over garantie zowel tijdens als na de koop. De ondernemer krijgt bijvoorbeeld antwoord op vragen als: ‘wie draait er op voor de reparatiekosten, de klant, de verkoper of de fabrikant?’ en ‘wat zijn de rechten van consumenten als de garantietermijn verstreken is?”. Naast de uitleg is er ook een examengedeelte. Indien 100% van de examenvragen goed wordt beantwoord ontvangt men een certificaat van het HBD.
De training ‘Gegarandeerd Goed’ is gratis te benaderen via de website van het HBD www.hbd.nl/consumentenrecht. Meer informatie voor bedrijven over het toezicht op de wettelijke garantieregels is te vinden op de website van de Consumentenautoriteit www.consumentenautoriteit.nl.