Uitgaven aan luxegoederen blijven stijgen
bezig met laden...
Dit jaar stijgen de uitgaven aan luxegoederen opnieuw
met 6 à 7 procent. Wereldwijd zullen de bestedingen oplopen tot 200 miljard euro. Dat rapporteert consultingfirma Bain & Company in zijn jaarlijkse 'Luxury Goods Worldwide Market Study'.Belangrijkste oorzaken voor de aanhoudende groei: stijging van de online omzet, expansie in China en de verschuiving van groothandelsverkoop naar eigen retail bij luxemerken. Het rapport voorspelt een omzetgroei in 2012 van 2 tot 4 procent in Europa, van 5 tot 7 procent in Noord- en Zuid-Amerika en van 2 procent in Japan.
Dat is niets vergeleken met de verwachtte groei in China, voor dat land voorspelt Bain & Company dat de bestedingen aan luxegoederen dit jaar met 18 tot 20 procent zullen stijgen. Ook voor landen als India en Rusland en voor nieuwe markten als Brazilië, Indonesië, Turkije en Vietnam zijn de verwachtingen hoog.
De rol van Chinse consumenten en toeristen is doorslaggevend. Nu al zijn zij verantwoordelijk voor 20 procent van de uitgaven aan luxeartikelen wereldwijd.