• Home
  • V1
  • Columns
  • Uitkomsten van het grote E-tail onderzoek 2009

Uitkomsten van het grote E-tail onderzoek 2009

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Nederlandse E-business specialist WebArchitects uit

Amsterdam heeft onlangs “Het grote E-tail onderzoek 2009” afgerond dat in de periode juli t/m halverwege september is gehouden onder 250 grote en kleine retailers in de Benelux. Het doel van dit onderzoek was een breed inzicht te krijgen in de uitdagingen en kansen die retailers zien. Deze retailers zijn gevraagd naar hun ervaringen omtrent de huidige E-business ontwikkelingen alsmede de verwachtingen voor volgend jaar.

Uitkomsten onderzoek
In eerste instantie zijn in totaal 250 grote en kleine retailers in de Benelux benaderd om de vragenlijst in te vullen. Begin september is het onderzoek ook aangekondigd via diverse websites van verschillende landelijke vakorganisaties en informatie sites, waaronder Fashion United, KBM, Kantoornet, Infonet etc.

De onderzoeksvragen waren gericht op het verkrijgen van inzicht in:

- het strategisch belang en aandeel van E-business in de eigen organisatie;

- de wijze en mate van toepassing van E-business;

- de verwachtingen omtrent E-business voor komend jaar in vergelijking tot 2009;

- de grootste uitdaging voor bedrijven in 2010 op gebied van internet.

Strategisch belang en aandeel E-business in organisaties
Dat E-business een steeds belangrijkere schakel vormt binnen de bedrijfsketen komt ook uit dit onderzoek naar voren. 47,2% van de respondenten geeft aan dat een webwinkel een steeds meer strategische rol speelt. Naast het online verstrekken van informatie wordt het aanbieden van producten en diensten via een webshop een steeds belangrijker onderdeel van de bedrijfsvoering. 69,2% van de ondervraagden ervaart dan ook dat de komst van E-tail van invloed is op de inhoud en eisen die zijn gesteld aan hun functie binnen het bedrijf.

De ‘pure players’ (organisaties die hun activiteiten volledig op E-business richten) buiten beschouwing latend, kan worden geconcludeerd dat 23,6% van de deelnemende partijen geen volledig toegewijd team heeft dat zich richt op E-business activiteiten binnen de eigen organisatie. Voor het overige deel geldt dat gemiddeld 6,3% van het werknemersbestand fulltime actief is met E-business.

Hierbij is het opvallend dat er bij middelgrote tot grote bedrijven van meer dan 100 werknemers met relatief minder medewerkers (4,9%) actief zijn binnen het E-business kanaal dan kleinere organisaties.

Mogelijk dat dit voortkomt uit het voordeel dat E-business sterk schaalbaar is en dat een toename van de online activiteiten kan worden bereikt met beperkte stijging van het aantal medewerkers.

72,2% van de bedrijven denkt overigens volgend jaar met dezelfde bezetting af te kunnen, terwijl 16.7% van de ondervraagden het aantal E-business medewerkers zal verdubbelen. Slechts 11,6% zet in op vermindering.

Toepassing van E-business binnen bedrijven
Online marketing wordt als één van de belangrijkste activiteiten van online zaken doen genoemd om een betere band op te bouwen met bestaande klanten en het benaderen van nieuwe klanten en doelgroepen. Dit wordt bevestigd door 61,8% van de deelnemers waarbij iets minder dan de helft van deze partijen constateren dat deze marketing activiteiten ook daadwerkelijk bijdragen aan het verhogen van de omzet. Het meten van de resultaten van een online marketing campagne blijkt voor veel bedrijven nog een lastige taak. Slecht 45,5% van de bedrijven is in staat dit te monitoren en hierop te sturen.

Op dit moment wordt E-business met name ingezet om de servicegraad te verhogen en voor het bereiken van nieuwe doelgroepen. Het financieel aspect lijkt hiermee (nog) niet de belangrijkste voorwaarde om online diensten en producten aan te bieden. Het bereiken van efficiency en het realiseren van additionele omzet komen slechts op de derde en vierde plek. Opvallend is dat het verzamelen van management informatie voor weinig partijen een grondslag is voor het toepassen van internet technologie.

Vragend naar de focus voor 2010, zijn de verwachtingen voor volgend jaar overigens geheel anders. 61.8% van de deelnemers ziet E-business als het belangrijkste instrument om de omzet te verhogen.

De veranderende marktomstandigheden zullen hier zeker van invloed op zijn. Maar ook het verzamelen van stuurinformatie wint sterk aan importantie.

Verwachtingen omtrent E-business
Er zijn nog relatief weinig retail bedrijven die zich volledig hebben toegelegd op E-business activiteiten. Slechts 3,6% geeft aan de omzet volledig uit het online kanaal te halen. Ongeveer eenderde van de organisaties realiseert een omzet van tussen de 1% en 5% waarbij slechts eenvijfde in staat is de omzet voor een substantieel deel (meer dan 25%) via E-business activiteiten te realiseren.

Ondanks de lastige marktomstandigheden voorzien veel deelnemers volgend jaar wel te kunnen groeien via het internet. Het relatieve aandeel binnen de totale bedrijfsomzet neemt toe van 11,3% naar 14,2%.

De concurrentie van het merendeel van de deelnemende bedrijven is reeds online (83,6%). Op de vraag of men verwacht dat er concurrenten in 2010 op de markt komen die uitsluitend via webwinkels verkopen heeft bijna de helft bevestigend beantwoord. Tweederde meent overigens dat de winkels in het straatbeeld een andere functie krijgen.

Uitdagingen op het gebied van internet
De helft van de bedrijven geeft aan tevreden te zijn met hun E-business activiteiten. Dit betekent ook dat nagenoeg de andere helft hier niet tevreden over is. Er liggen nog veel uitdagingen op het gebied van internet:

- Integratie traditionele communicatie met E-marketing; - Goede foto’s, exposure en uitleg om de producten te etaleren; - Gebruiksvriendelijkheid van online shops; - Continu verbeteren van bestaande online shops; - Vinden van kwalitatief goede en betrouwbare partners die maatwerk kunnen leveren en afspraken nakomen; - Ombouw van reguliere naar online verkoop; - Meer grip krijgen op interne ontwikkelingen met betrekking tot internet; - E-business een daadwerkelijk onderdeel maken van de reguliere bedrijfsvoering.

Veel organisaties zien E-business als een belangrijk middel om omzet te verhogen, internationaal te expanderen en nieuwe markt(groep)en te bereiken. Maar ook om het eigen bedrijf, het productassortiment en het dienstenaanbod beter te presenteren. De traditionele wholesale en retail bedrijven bereiden zich voor om een gedeeltelijke verschuiving naar E-tail te maken.

Om E-business echt een succes te laten worden menen veel bedrijven dat het cruciaal is om de kwaliteit en snelheid van de fulfillment services te verbeteren. Dit willen zij realiseren door een duidelijke internet strategie te ontwikkelen en bedrijfsprocessen te optimaliseren. Dat veel bedrijven nu ondanks de marktomstandigheden en beperkte resultaten toch budgetten vrijmaken om online te gaan of de E-business activiteiten uit te breiden en te verbeteren, zal niet verbazen.

Over WebArchitects
WebArchitects ontwikkelt state-of-the-art webwinkels die door hun bijzondere gebruikersvriendelijkheid direct bijdragen aan de conversie van kijker tot koper. Met een geschiedenis van bijna 10 jaar is WebArchitects één van de meest ervaren aanbieders van E-business oplossingen in Nederland en daarbuiten. Zij staan bekend om het spreken van heldere taal en leveren pragmatische oplossingen die passen voor iedere onderneming.

Over RightClick
WebArchitects is uitvinder van RightClick, een innovatief platform dat een complete suite aan E-commerce functionaliteit herbergt. Een RightClick webshop is eenvoudig te koppelen waardoor het naadloos aansluit op bestaande bedrijfsprocessen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jeroen van Stijn, Commercieel Directeur WebArchitects via j.vanstijn@webarchitects.nl of 020-6717171.

WebArchitects