Vanilia levert indrukwekkend fashion statement af
Door FashionUnited
bezig met laden...
Er is niet stilgezeten bij Vanilia en dat is eigenlijk nog zacht
uitgedrukt. Niet alleen heeft het merk een meer dan indrukwekkend hoofdkantoor neergezet, Vanilia rekent vanaf dit seizoen eveneens op geheel eigen wijze af met de eenheidsworst in modeland. Hoe? Door jaarlijks 12 realtime collecties neer te zetten die naadloos aansluiten op de trends van het moment. En daar hoort uiteraard een progressief inkoopbeleid bij. FashionUnited sprak met Sales Manager Thierry Fennis over de ambitieuze plannen van het Nederlandse merk.Als
Drie labels met realtime collecties
Drie labels hangen onder de vlag van Vanilia, waardoor voor iedere winkel een geschikte collectie is samen te stellen. Het label Vanilia richt zich op de geboren fashionista's, VNL brengt een casual (jeans)collectie en met Elements wordt de modische carrièrevrouw bediend. En dan is er nog de N.O.O.S. (never out of stock) basiscollectie, die wekelijks kan worden nabesteld. Kortom; voor ieder wat wils en al heeft ieder label een eigen stijl, er is onmiskenbaar eenheid in het geheel. Een herkenbaar Vanilia handschrift. 'Dress for the occasion', maar doe het wel in stijl, lijkt het credo. En dat is mogelijk, want van alle drie de labels worden vanaf nu maar liefst twaalf collecties per jaar gemaakt. Korter op de bal kán bijna niet. Thierry: "Vandaag de dag speuren klanten - en zéker de fashionista's onder hen - gedurende het hele seizoen stad en land af om nét die ene must-have van dat moment te vinden. Niet eenvoudig, als je bedenkt dat de meeste ontwerpen die in de winkels hangen ruim een jaar van tevoren van de tekentafel komen. Om de 'eenheidsworst' in modeland te doorbreken, hebben we daarom besloten om met realtime collecties te gaan werken. Zo kunnen we constant vernieuwing brengen, gebaseerd op de trends van dat moment. Pas op het laatste moment bedenken onze designers wat ze met de ingekochte stoffen gaan doen. Daarbij wordt uiteraard goed gekeken naar het straatbeeld, maar óók naar de behoefte vanuit de markt. Dat vergt monitoring, planning en een vooruitstrevend inkoopbeleid, maar daar is ons bedrijf inmiddels op ingericht. In het nieuwe hoofdkantoor zitten alle afdelingen (styling, inkoop, patronen, grafisch, visual merchandising, marketing, logistiek en ICT) onder één dak, dus de lijnen zijn superkort. Bovendien hebben we een eigen atelier in Turkije, waardoor we snel kunnen schakelen zonder in te leveren op kwaliteit. Sterker nog; kwaliteit voor een betaalbare prijs beschouwen we nog steeds als één van onze belangrijkste USP's. Het is de kunst om een hoogwaardig en modisch item op het juiste moment te brengen en daarop is ons nieuwe systeem ingericht. Bovendien beschikken we over 18 eigen winkels, wat een ideale testomgeving is geweest voor onze ontwikkelingen. Inmiddels kan ik zeggen dat we een bijzonder succesvolle kick-off hebben gehad. In onze eigen winkels, maar óók bij de verkooppunten die reeds gestart zijn met het 'vernieuwde' Vanilia. Bijna 95% is vanaf het eerste seizoen ingestapt en de doorverkoopcijfers liegen er niet om..."
Progressief inkoopbeleid
Het nieuwe systeem heeft uiteraard consequenties voor het inkoopbeleid van detaillisten. Het feit dat 95% van de verkooppunten van Vanilia enthousiast is ingestapt geeft echter wel aan dat menig detaillist openstaat voor dergelijke vernieuwing. Thierry: "Michel Hulzebosch en ik hebben persoonlijk met onze relaties gesproken om het nieuwe systeem uit te leggen. Er wordt niet meer ingekocht, want dat is niet haalbaar met twaalf collecties per jaar. In plaats daarvan legt de winkelier voor 6 maanden een budget bij ons neer, waarmee wij een passende collectie gaan samenstellen. We hebben - in samenspraak met onze klanten - een uitgebreid profiel van de winkels opgesteld, waarbij de doelgroep, maar ook de ligging van de zaak in kaart wordt gebracht. In Friesland wonen nu eenmaal andere mensen dan in de Randstad. Op basis van die gegevens wordt een levering samengesteld, waarbij een mix & match van de drie labels uiteraard tot de mogelijkheden behoort. De winkelier krijgt maandelijks een compacte - op maat gemaakte - collectie binnen, altijd geïnspireerd op de trends van het moment. Ook interessant; items die bij het ene verkooppunt niet lopen, kunnen we omruilen of onderbrengen bij een ander verkooppunt. Want uit het nieuwe systeem halen we bijzonder veel informatie over de lokale consument. Al met al vergt het nieuwe systeem veel monitoring, een geavanceerd automatiseringssysteem en bijzonder veel klantcontact om het inkoopprofiel up-to-date te houden, maar de resultaten mogen er absoluut zijn. We zijn in januari gestart met het systeem en de reacties zijn veelbelovend. De doorverkopen zijn flink gestegen en de meeste relaties vinden het bijzonder prettig om een op maat gemaakte collectie te ontvangen, zónder zelf de inkoop te doen. Wij zijn ervan overtuigd dat realtime fashion de toekomst is en trots om daar als één van de eerste Nederlandse bedrijven op te anticiperen. Winkeliers zijn dan ook van harte uitgenodigd om vrijblijvend in ons nieuwe hoofdkantoor de mogelijkheden te bespreken!"
Vanilia