• Home
  • V1
  • Columns
  • Verzekeringspolis dekt kledingdiefstal uit winkels

Verzekeringspolis dekt kledingdiefstal uit winkels

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

De Europese Kleding Filiaalbedrijven lijden ook dit jaar weer

een verlies van honderden miljoenen Euro's ten gevolge van derving door in- en externe fraude. Vanaf nu is het mogelijk het risico van kledingdiefstal uit winkels 100% af te dekken door middel van een verzekeringspolis.

Combi-Ink BV uit Vught biedt -als enige in de wereld- een 100% dekking voor verliezen, die het gevolg zijn van kledingdiefstal uit winkels. De basis van deze verzekering bestaat uit de innovatieve combinatie van de bekende CombiClip Inktbeveiliging met RFID (Radio Frequency Identification / chip technologie). De CombiClips met RFID worden in de kledingfabriek onlosmakelijk aan de kleding gehecht en vervolgens "beschreven" met de corresponderende Barcode gegevens. Vanaf dat moment wordt ieder kledingstuk op vaste punten in de logistieke keten dmv "Readers" (leesapparatuur) geregistreerd en kan het via Internet door het filiaalbedrijf gevolgd worden. "Track & Trace". Pas nadat de verkooptransactie administratief aan de kassa is verwerkt, kan de CombiClip inkthouder worden verwijderd. Iedere tussentijdse poging tot illegale verwijdering is zinloos: het gestolen kledingstuk wordt immers besmeurd met onuitwisbare inkt. Zo worden er in Europa jaarlijks 191 miljoen winkeldiefstallen gepleegd, waarbij slechts 1,5 miljoen aanhoudingen worden verricht*. De (kleding-)dief gaat nagenoeg vrijuit en de detaillist ziet zijn bedrijfsresultaat ernstig eroderen.

Zou uit inventarisatie blijken dat er ondanks de CombiClip met RFID toch een kledingstuk uit de winkel is verdwenen, dan wordt de verkoopprijs (excl. BTW) op basis van de verzekeringspolis van Combi-Ink BV vergoed. Op haar beurt heeft Combi-Ink BV dit risico ondergebracht bij een gerenommeerde Europese Verzekeringsmaatschappij.

Met de inzet van het Combi-Track systeem worden meerdere belangen van het Europese kleding filiaalbedrijf gediend. Het Combi-Track systeem voorkomt o.a. ook "Lost Sales" (Nee-verkopen) en in- en externe fraude met data en kleding. Bovendien voorkomt het systeem inbreuk op de privacy van de consument.

Uit onderzoek "Het geld ligt op de winkelvloer" (Boer&Croon Amsterdam 2007) blijkt dat als gevolg van een sluitend inventarisatiesysteem ieder (kleding)filiaal per jaar gemiddeld € 89.000,-- meer rendement kan maken. Het geïntegreerde Combi-Track inventarisatiesysteem vergt een fractie van de tijd tov van de huidige methodiek; gemiddeld slechts 27 minuten per filiaal. Zonder winkelsluiting.

Combi-Track is een verhuursysteem. Met andere woorden: Zonder investering in de CombiClip inkthouders met RFID kan het Europese kledingfiliaalbedrijf het Combi-Track systeem inzetten. Na ontkoppeling aan de ks succesvol ingezet. Uitbreiding naar de overige EU landen is gepland.

combiclip