• Home
  • V1
  • Columns
  • Vijf criteria voor aantrekkelijke winkelstraten

Vijf criteria voor aantrekkelijke winkelstraten

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Shoppen doen consumenten bij voorkeur in 'historische'

binnensteden zoals die van Amsterdam of Maastricht. Dat zegt Taco de Groot van VastNed in de Telegraaf. Volgens hem zal het winkellandschap in zulke steden altijd dynamisch blijven.

Dat geldt niet voor middelgrote provinciesteden. Naar aanleiding van het aangekondigde vertrek van warenhuis De Bijenkorf uit bijvoorbeeld Groningen en Enschede wordt gevreesd dat dergelijke steden het de komende jaren gaan afleggen tegen de grote steden en leeglopen.

Maar welke steden redden het dan wel? De krant zet een vijftal criteria op een rij:
-Steden met een historisch hart
-Steden met relatief veel horeca
-Steden met musea in het winkelgebied
-Steden met een goede dienstbaarheid
-Steden waar wordt geïnvesteeerd in sfeer

Het vertrek van De Bijenkorf hoeft zeker niet het einde te zijn van een stad als winkelstad. Het kan zelfs tot verrijking leiden, zegt 'stratoloog' Pim van den Berg in het stuk. Maar dan moeten de randvoorwaarden wel in orde zijn.

shoppen
winkelen