• Home
  • V1
  • Columns
  • Visual Retailing toont nieuwe strategieën

Visual Retailing toont nieuwe strategieën

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Ter ere van het vijfjarige bestaan van Visual Retailing BV (VR) uit

Haarlem organiseerde het bedrijf op 15 april zijn eerste VR Klantendag. In een zomerse setting werden de nieuwste ideeën en technische snufjes op het gebied van visual retailing en merchandising gepresenteerd.

Decor van deze presentatie, mét sensationele lunch, was het hagelwitte en trendy restaurant La Mirage in Zandvoort aan Zee. Door de zomerzon en het uitzicht op zee leek de recessie even ver weg, maar toch was de financiële crisis een belangrijk thema. Want juist die nieuwe strategieën maken visual retailing beter en efficiënter – en dus economischer.

De eerste spreker, Sanna van Hellemond (Senior Visual Merchandiser) maakte in tekst en beeld de basisprincipes van Visual Merchandising duidelijk: "De meest commerciële goederen kun je het beste op ooghoogte presenteren. Belangrijk is ook dat de klant in één keer overzicht heeft op het hele assortiment. Hou bij het ophangen van de kleding rekening met de rechtshandige klant, zodat hij een kledingstuk makkelijk kan bekijken." Ook slim: wanden die bijna een museumvitrine worden, zoals bijvoorbeeld te zien bij de luxe lingerieketen Victoria’s Secret.

Vervolgens kregen de klanten van VR de nieuwe versie Mockshop 4.5 en het nieuwe product ShopShape voorgeschoteld. Mockshop is een programma waarmee visuele shops gebouwd kunnen worden waar je met de muis doorheen wandelt. In de nieuwe versie is het onder andere mogelijk een overzicht krijgen van de aanwezige producten in de shop gesorteerd op kleur of prijs. Ook is direct te zien hoeveel en welke meubels er aanwezig zijn.

Het nieuwe programma ShopShape is een interactieve webbased tool die winkeliers, retailers en wholesalers helpt om een Visual Merchandiser plan gemakkelijk over te brengen naar de shopfloormanagers van alle filialen. Het enige dat nodig is om in te loggen is een internetaansluiting in de winkel. ShopShape geeft retailers en wholesalers overzicht in welke filialen producten ontbreken en waarom. Shopfloormanagers kunnen inloggen om te zien hoe de winkel moet worden ingedeeld. Inmiddels draait de ANWB een proefpilot met Shopshape.

Volgens Visual Retailing liet de presentatie van hun nieuwe programma nog maar het topje van de ijsberg zien, maar toch genoeg om de klanten zicht te geven op trends en vernieuwingen - en niet onbelangrijk, want ‘de klanten zien wat u wilt dat ze zien’, oftewel: presenteren doet begeren

visual retailing