• Home
  • V1
  • Columns
  • Waardering voor nieuwe winkelcentra en warenhuizen

Waardering voor nieuwe winkelcentra en warenhuizen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Publieke voorzieningen in winkelcentra mogen beter. Dat

concludeert Bureau Van der Weerd, een adviesbureau voor winkelplanning uit een onderzoek met 1200 consumenten en 600 retailers. Ook blijkt uit het onderzoek dat consumenten nieuwe winkelcentra meer waarderen dan al bestaande gebieden.

Vooral als het gaat om het winkelaanbod, zijn consumenten tevreden over winkelcentra die na 2004 zijn gebouwd. Het aanbod is daar verrassender. Ook zijn deze winkelcentra volgens de consumenten beter bereikbaar en is er meer parkeergelegenheid. Bureau Van der Weerd geeft in het rapport ‘Waardering consumenten en retailers in nieuwe winkelcentra’, dan ook aan dat de vastgoedsector goed in staat is om de winkelcentra af te stemmen op de wensen van consumenten.

Publieke voorzieningen als toiletten, straatmeubilair en kindervoorzieningen kunnen echter nog beter. Zowel de kwaliteit als de kwantiteit van diverse voorzieningen mag van consumenten opgeschroeft worden. Ook retailers onderstrepen het belang hiervan. Consumenten spraken zich verder uit over de gebrekkige aanwezigheid van horeca in winkelcentra die na 2004 zijn gebouwd. In oude winkelcentra was dit volgens consumenten beter geregeld.

Net als nieuwe winkelcentra, doen warenhuizen het ook goed. Door een ander onderzoek, ‘Consument en Warenhuis’, verwacht Bureau Van der Weerd, een ‘comeback’ in het winkellandschap. Na een panelonderzoek met circa 1000 consumenten, bleek dat de waardering voor warenhuizen, in vergelijking met 2008, groter was.

Bureau Van der Weerd
warenhuis
warenhuizen
Winkelcentra