• Home
  • V1
  • Columns
  • Waarom je winkel een merk moet zijn?

Waarom je winkel een merk moet zijn?

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mijn stellige overtuiging is de volgende: ‘Alleen Merken die goed

met elkaar kunnen communiceren gaan overleven’. Ik baseer dit op hele simpele wijsheden, die ik van de straat plukte en tot mijn stokpaardje heb omgetoverd. Ik daag je uit om het niet met me eens te zijn. Dare to argue zou ik zeggen! Hier een stukje theorie.

Column Harry Bijl

Een Merk = Mix van energie Stromen die een product of dienst : relevant, waardevol en onderscheidend maakt voor de gebruiker/ koper, de aanbieder en alle andere doelgroepen. Sta je in de top of mind awareness goed? Dan heb je al vele strepen voor op je concurrenten. Maar een merk is zo nog steeds een ‘ding’ dat niet leeft, er moet meer gebeuren. De next step is Merk Activatie = Het tot leven laten komen van het merk door het creëren en claimen van emoties! Een klusje dat veel van een organisatie vergt. Een merk een gezicht geven doe je met de middelen die je inzet, maar dat kan pas als je weet wat je Merkpositionering moet worden. Lees: Welke positie creëert het merk ten opzichte van andere merken in het hoofd van de consument.

Uiteindelijk krijg je een Merkimago, wat het totaal is aan indrukken dat een consument heeft met betrekking tot het merk. Het is de combinatie van Merkpositionering en merklading. Je kan merklading ook lezen als: ‘Hoe energiek is mijn bedrijf?’ De optel som van alles wat je doet met klant contacten. Merk (kern) waarden zijn een combinatie van woorden die het merk uniek en waardevol maken voor de gebruikers van het merk (bijv. Disney: Fun, Family and Entertainment) Merkmeerwaarde is alles wat de consument in de loop der tijd heeft ervaren, geleerd, gezien en gehoord over het merk (bijv. Disney: leuke films, kindvriendelijke pretparken, Mickey Mouse etc.

Veel theorie? Ik ben er nog niet.
Een Merk moet echt gaan leven. Sommigen spreken dan ook van Total Branding. Het totaal van hoe je een merk uitstraalt, omarmt, doorleeft , verkoopt en verankert. Niet eenvoudig maar een absolute must. Van je winkel een merk willen maken is een levens houding, een doel op zich. Een merk zijn is dus kort samengevat : ‘Helder zijn in waar voor je staat’, dit geldt voor jezelf, de medewerkers, de klant en leveranciers, maar je moet ook waarmaken wat je belooft!’

Als jij helder bent in je Missie gaat iedereen jou begrijpen, en je business gunnen. Steeds meer mensen gaan je vinden! Alleen zo kan je, in deze hectische tijden, met en overkill aan informatie en veel keuze stress, opvallen en dus overleven. Meer Merkwaarde creëren is een professionele sport geworden. Merken die goed met elkaar kunnen communiceren hebben een absolute pre. In mijn ogen is het zelfs een must! We zijn allemaal merken, Retailers, Leveranciers, Medewerkers, Banken, Retail organisaties, Dienstverleners en Reclame bureaus.
Hoe relevant zijn we?, Wat voegen we toe?

Word een merk en gedraag je ernaar.

Boekentip: Brand design van Ruud Boer
Harry Bijl
harrybijl