Waarom niche job boards wél werken
Door FashionUnited
bezig met laden...
Iedereen weet het, de zoektocht naar een nieuwe baan is niet
makkelijk. Voordat mensen hun CV opsturen is vaak al enorm veel research gedaan. Het begint al bij het uitzoeken via welke kanalen je de nieuwe baan gaat vinden. Een van de mogelijkheden die werkzoekenden hebben is om online op zoek te gaan. Dit kan tegenwoordig via veel verschillende kanalen zoals, job boards, bedrijfspagina’s, websites van uitzendbureaus, en social media. Vooral job boards vormen een enorme verzamelbak van vacatures waar dan ook veel werkzoekenden gebruik van maken.Alleen al in Nederland hebben werkzoekenden de keuze uit tientallen job boards. Een aantal jaar geleden waren job boards zoals Monster enorm waardevol voor recruiters en werkzoekenden. Dankzij job boards wisten werkzoekenden waar zij moesten zijn voor vacatures en zij hebben werkzoekenden bekend gemaakt met het concept. Tegenwoordig zijn er echter zoveel job boards dat werkzoekenden juist minder goed weten waar ze moeten zoeken naar werk. Vooral internationaal is het aanbod enorm, met als gevolg dat mensen vaker twijfelen of ze wel op de juiste plek op zoek zijn naar hun nieuwe baan. Werkzoekenden vragen zich steeds vaker af of het überhaupt iets uitmaakt waar ze zoeken, want staan eigenlijk niet overal dezelfde vacatures online?
Voordelen voor werkevers bij een niche jobboard Relevant publiek. Je kan een merk bouwen rondom de mensen die relevant voor je zijn/ die je wilt bereiken. Meer kostenbesparend dan general job boards. Je bent aanwezig waar ook de concurrentie aanwezig/zichtbaar is. Passieve werkzoekende wordt beter bereikt. |
Niche job boards
Een niche job board heeft nog meer voordelen. Volgens experts hebben werkzoekenden een veel grotere kans om aangenomen te worden wanneer zij solliciteren via niche job boards. Het aantal werkzoekenden op een niche job board is vaak veel kleiner dan op een general job board waardoor er automatisch minder concurrentie is. Een sollicitatie op een niche job board wordt dan ook veel eerder opgemerkt dan elders.
Grote spelers op de job board markt zoals Monster posten dagelijks honderden nieuwe vacatures online. Op elke nieuwe vacature die een bedrijf plaatst ontvangt het soms honderden CV’s en reacties. Het gros van die CV’s is echter niet ingestuurd door de werkzoekenden zelf, maar automatisch gegenereerd door de vacaturesites. Zij linken de keywords uit de vacatures met CV’s uit hun database van werkzoekenden. Dit soort automatische selecties maakt het voor de recruiter moeilijk om tussen alle automatische inzendingen die mensen te vinden die daadwerkelijk in de positie geinteresseerd zijn. Het grote aantal vacatures op general job boards heeft ook tot gevolg dat vacatures regelmatig dubbel online staan. Eén vacature wordt soms door meerdere partijen aangeboden. Dit is niet alleen voor de werkzoekende onduidelijk, maar brengt ook onnodige kosten voor de recruiter met zich mee. Deze betaalt vaak meerdere partijen, zoals uitzend- en recruiment bureaus, voor het vinden van de juiste kandidaat. Deze partijen plaatsen vervolgens dezelfde vacature op hetzelfde job board. Bij de grote spelers op de job board markt is vaak weinig aandacht voor persoonlijk contact tussen de website en de recruiter. Bij een niche job board zoals FashionUnited wordt geïnvesteerd in goede en langdurige relaties en staan persoonlijk contact en snelle service hoog in het vaandel. Een dubbele vacature plaatsing wordt hierdoor voorkomen.
Bij veel job boards moeten kandidaten via een formulier solliciteren. Bij FashionUnited is dit niet het geval. Formulieren maken het soms lastig voor kandidaten om andere documenten - zoals een portfolio - dan het CV mee te sturen. Formulieren bezorgen de kandidaten ook extra werk omdat zij gegevens die ze op hun CV hebben staan nog eens op het formulier moeten invullen. Bovendien belemmert het gebruik van standaard formulieren kandidaten in hun creativiteit.
Waar moeten recruiters en werkzoekenden op letten bij niche jobboards? Is er een duidelijke marketing strategie? Worden de vacatures door de niche website doorgeplaatst (groter bereik)? Is er activiteit op social media en is er een social media strategie? Is het jobboard ook wel echt aanwezig op de markt waar zij claimen bereik te hebben? Is het ‘merk’ bekend bij de doelgroep? Worden er regelmatig nieuwe vacatures geplaatst? Worden er regelmatig vacatures herplaatst? Is de website gebruiksvriendelijk? Is het makkelijk voor kandidaten om te solliciteren? Is belangrijke informatie makkelijk te vinden? Is er wel voldoende traffic? Zijn de contact gegevens van de website aanwezig? |
Het aantal reacties op een geplaatste vacature bij een niche job board zal waarschijnlijk niet hoger zijn dan bij een general job board. De kwaliteit van de reacties is echter wel hoger en de relevantie groter. Wanneer kwaliteit belangrijker is dan de kwantiteit is het verstandig om bij een niche job board uw vacatures te plaatsen. Bovendien is de recruiter zo ook minder tijd kwijt aan het selectieproces. Vacatures zullen sneller vervuld worden omdat het voor de recruiter makkelijker is om een shortlist van geschikte kandidaten samen te stellen.
Om een niche job board succesvol te kunnen laten zijn moet er veel engagement zijn van de bezoekers. De bezoekers moeten zich betrokken voelen, FashionUnited biedt niet alleen een job board aan maar ook bijvoorbeeld industry news. Deze mix zorgt er voor dat bezoekers het platform blijven bezoeken, ook wanneer zij niet op zoek zijn naar een nieuwe baan.
Internationaal
Veel niche job boards richten zich niet alleen op een bepaalde niche maar ook op een bepaald gebied, land of taal. Hierdoor kan het voor internationale recruiters minder aantrekkelijk zijn om een vacature bij een niche job board te plaatsen. Gelukkig zijn er ook niche job boards die rekening houden met de wensen van de recruiter en verder kijken. FashionUnited is internationaal actief en bereikt wereldwijd 1,5 miljoen modeprofessionals per maand. In 2013 zal 75 procent van de internetpopulatie toegang hebben tot een lokaal FashionUnited platform in de eigen taal.
FashionUnited is niet voor niets het meest toonaangevende B2B modeplatform ter wereld. Door meerdere diensten, waaronder lokaal nieuws en lokale vacatures in de eigen taal, aan te bieden heeft FashionUnited een unieke positie verworven in de internationale modebranche. Het internationale karakter van FashionUnited heeft voor recruiters grote voordelen. Recruiters hebben één contactpersoon voor internationale vacature plaatsingen. FashionUnited en zijn werknemers beschikken over jaren ervaring wanneer het aankomt op internationale vacatureplaatsingen en kunnen daarom recruiters altijd een advies en een pakket op maat leveren.
Dit artikel werd eerder gepubliceerd in de Fashion Business Guide 2013.