• Home
  • V1
  • Columns
  • Walhalla voor retailers - Reportage REC

Walhalla voor retailers - Reportage REC

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Van klantentellers en urenregistratie tot camerabewaking

en software: als retailer ben je constant op zoek naar de meest efficiënte en kostenbesparende innovaties. In het Retail Experience Center in Waalwijk zijn al deze oplossingen samengebracht in een showroom. Maar heeft het centrum ook echt nut voor winkeliers? FashionUnited ging op pad en zocht het uit.

De essentie van retail verandert niet veel, maar de middelen wel

Op de laatste zonnige zomerdag in september zijn retailers uit heel Nederland naar Waalwijk afgereisd voor het Retail Experience Center (REC). Naamkaartjes in de herkenbare zwarte en roze kleuren van het gloednieuwe centrum liggen bij binnenkomst op ons te wachten, maar die blijken overbodig gezien het vele handenschudden, begroetingen bij voornaam en de diepgaande gesprekken. Het gaat over social media, de aanhoudende recessie en de opmars van webshops. Ook Jan Roel Niezing, eigenaar van winkelketen Niezing Heijes Mode, is hier geen onbekende. Hij bezoekt regelmatig seminars om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in de modebranche. “Ik ben hier voor vernieuwing in de markt op IT- en smartphonegebied. Ik hoop dat het REC mij concrete tools kan aanreiken hoe wij onze fysieke winkel nog meer kunnen verbeteren.” Concullega Toon van den Hoogen, eigenaar van Van Es shoes, bags & fun, is naar het REC gekomen om dezelfde reden. “De essentie van retail verandert niet veel, maar de middelen waarop je die doelstelling bereikt wel. Ik bezoek dit soort seminars om op de hoogte te blijven hoe ik dat slimmer, beter en sneller kan doen.”

Walhalla
Voor winkeliers als Niezing en Van den Hoogen is het REC een walhalla. In de showroom zijn alle denkbare IT-gerelateerde oplossingen samengebracht. Moederbedrijf Unisoft heeft het centrum opgezet om winkeliers voor te lichten over nieuwe innovaties om efficiency te verbeteren, kosten te besparen, klanten te koesteren, productiviteit te verhogen en inzicht te geven in marktontwikkelingen. Een van de aanwezige bedrijven op het gebied van beveiliging is HIPnet: een organisatie die communicatie- en ICT-oplossingen voor winkels via een beveiligd netwerk aanbiedt. Een vertegenwoordiger legt aan een groepje aanwezigen uit hoe telefonie, alarm, camerabewaking, pinbetalingen, muziek en narrowcasting via één beveiligde en continu gecontroleerde lijn bestuurd kunnen worden. Even verderop staat Flucon: een leverancier van bezoekerstelsystemen. Een vertegenwoordiger en retailer staan verdiept in de computer te kijken naar grafieken met data die naar aanleiding van ingaande en uitgaande bezoekersstroom inzicht kan geven over conversie, reclame effectiviteit en efficiency.

Een handige en tijdbesparende manier om in één dag bijgesproken te worden over de laatste ontwikkelingen. Maar zitten ondernemers daar wel op te wachten? “Als ik op zoek ben naar nieuwe systemen, dan zou ik dat in eerste instantie zoeken bij mijn softwareleverancier en niet zozeer extern,” antwoordt Van Niezing sceptisch. “Maar ik vind het wel handig om me te oriënteren over de meest efficiente oplossingen voor onze organisatie.” Ook Van den Hoogen is kritisch. “Ik ben geïnteresseerd in de inhoudelijke programmatuur die Unisoft kan leveren. In de eerste fase wil ik erachter komen of die geschikt is voor mijn bedrijf. Daarna komt er pas een leuk kassasysteem of printer bij kijken. Dat is stap twee.”

Nadat de zestig aanwezige retailers de kans hebben gehad om zich te laten voorlichten over de laatste technische snufjes is het tijd voor een lezing. Naast de showroom organiseert het REC elk half jaar een seminar waar retailgoeroes ondernemers bijpraten over de laatste ontwikkelingen in de branche. Vandaag geven vier experts hun visie op het thema ‘de sleutel tot meer omzet’. Jeroen Bartels van GFK Retail and Technologie, de eerste spreker, ziet in internet, smartphones en tablets nieuwe mogelijkheden voor modeondernemers. Hendrik-Jan Kaptein van het Hoofdbedrijfschap adviseert retailers in zijn lezing meer tijd te steken aan interne fraudebestrijding: daar valt volgens hem de eerste winst te behalen.

Winkeltje spelen
Meer indruk maakt de presentatie van Ad van Antwerpen, retailgoeroe van aDeKwaad. Met de zin ‘eigenlijk moeten ondernemers in deze tijd beter winkeltje spelen’ trekt hij de aandacht van de aanwezigen. De expert gelooft er heilig in dat je meer omzet kunt krijgen door niet alleen aan de kostenkant te kijken, maar te focussen op traffic, conversie en bonbedrag. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 60 tot 75 procent van de klanten weggaat zonder iets te kopen. Probeer daarom van de winkelbezoekers die je hebt meer omzet te maken, adviseert Van Antwerpen. Hoe? Door opnieuw relevantie te creëren in een winkel. Als voorbeeld geeft de deskundige winkelketen Primark, die in tijden van bezuinigingen relevant is vanwege prijs. En Suit Supply weet juist in deze tijd consumenten te trekken door de luxe uitstraling van zijn winkels, een tailor die je pak direct op maat maakt, vier spiegels waar je nieuwe kostuum van top-tot-teen kunt bewonderen en de campagne foto’s van halfontblote vrouwen die lustig om het lichaam van de mannen in pakken hangen. “Zo verkoop je wel saaie herenpakken”, aldus Van Antwerpen.

Ook Harry Bijl, verantwoordelijk voor Retail en Innovatie bij CBW-Mitex, weet de aandacht van de aanwezigen te trekken. Hij presenteert ‘Reach in de Mode’: een website waar retailers eenvoudig en veilig hun gegevens en foto’s op vergelijksingswebsite,winkelgidsen en mobiele apps kunnen beheren. Heb je nieuwe foto’s en openingstijden? Dan hoef je dat maar één keer aan te passen op Reach in de Mode en de website verandert automatisch je gegevens op diverse andere websites. Ook komen je gegevens terecht in Baps.nu: een shopgids en zoekmachine voor fysieke winkels en webshops. Klanten kunnen online en via hun smartphone gemakkelijk winkels vinden die bij hen passen.

Oplossingen
Na de presentatie steekt Van Niezing meteen zijn hand op om te vragen waar hij zich kan aanmelden voor Reach in de Mode. “We worden overladen met informatie, cijfers en rapporten, maar we hebben juist behoefte aan dit soort concrete oplossingen”, vertelt de retailer na het seminar. “Het aantal websites waar we ons voor moeten aanmelden groeit met de dag. Daarom is het heel wenselijk dat er nu één centraal portal is waar we onze gegevens kunnen beheren.” Over de andere lezingen is de retailer minder enthousiast. “Ik lees de vakbladen en bezoek veel seminars, waardoor ik goed geïnformeerd ben. Omdat het tegenwoordig zo snel gaat, wil ik niets missen, maar vandaag heb ik niets nieuws geleerd. Het verhaal van Ad van Antwerpen is ook niet nieuw, maar wel een goede aanleiding om relevantie als aandachtspunt op de agenda te zetten.”

Ook Van den Hoogen is enthousiast over Reach in de Mode. “Voor mij stak Harry Bijl met praktische hulp voor detaillisten er bovenuit”, vertelt retailer Van den Hoogen tijdens de borrel. “Met vijf procent van de informatie je op zo’n dag krijgt kan ik ook daadwerkelijk iets doen. Die tips heb ik gekregen, dus ben ik tevreden. Het verhaal van Ad van Antwerpen sprak me ook aan, maar het is niet zoveel nieuws onder de zon. In ons familiebedrijf was bij mijn ouders al bekend dat het makkelijker is om een bestaande klant meer te laten kopen dan een nieuwe klant te zoeken.” Al met al was het voor hem een positieve eerste kennismaking met het REC. “De dag had niet meteen een commercieel tintje. Ik had verwacht dat Unisoft meer zijn eigen verhaal zou vertellen, maar ik ben aangenaam verrast dat dit niet zo was. Dat is fijn, want ik ben hier om te leren en niet per se om iets te kopen.”

Dit artikel is gepubliceerd in de FashionUnited service special 2011
Retail Experience Cente